YÖNETMELİK
Hacettepe Üniversitesinden:
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK HİZMETLERİ
BİRİMLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Hacettepe Üniversitesinde sağlık alanında hizmet veren hastanelerin ve diğer sağlık kuruluşlarının yönetimine, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 - (1) Bu Yönetmelik; Hacettepe Üniversitesinde sağlık alanında hizmet veren hastaneler ile diğer sağlık kuruluşlarının yönetimine, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 - (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 - (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başhekim: Hacettepe Üniversitesine bağlı her hastanenin başhekimini,
b) Direktörler: Hacettepe Üniversitesine bağlı hastanelerde ve diğer sağlık birimlerinde; mali konularda hizmetlerin planlanması, hizmetlerin yürütülmesi ve koordinasyonun sağlanması gibi konularda görevlendirilen mali işler direktörünü, sağlık birimlerinin ve idari hizmetlerin koordinasyonunda görevlendirilen idari işler direktörünü ve sağlık bakım hizmetlerinin koordinasyonunda görevlendirilen hemşirelik hizmetleri direktörünü,
c) Hastane: Hacettepe Üniversitesine bağlı hastanelerin her birini,
ç) Hastaneler Başhekimi: Hacettepe Üniversitesine bağlı sağlık birimlerinin tıbbi, idari ve mali hizmetlerinin yürütülmesinden sorumlu Rektör Yardımcısını,
d) Rektör: Hacettepe Üniversitesi Rektörünü,
e) Rektör Yardımcısı: Rektör tarafından Yönetim Kurulu başkanı ve aynı zamanda hastaneler başhekimi olarak da görevlendirilen Rektör Yardımcısını,
f) Sağlık birimleri: Hacettepe Üniversitesine bağlı olarak sağlık hizmeti sunan hastaneler ile diğer sağlık kuruluşlarını,
g) Üniversite (HÜ): Hacettepe Üniversitesini,
ğ) Yönetim Kurulu: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Birimleri Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sağlık Birimlerinin Amacı, Yönetim Organları, Direktörler ve Görevleri
Sağlık birimlerinin amacı
MADDE 5 - (1) Sağlık birimlerinin amacı; sağlık bilimleri alanındaki lisans ve lisansüstü öğrencilerinin eğitim ve uygulama ihtiyaçlarının, akademik personelin araştırma gereklerinin en üst düzeyde karşılanmasını, sağlık hizmetlerinin çağdaş yönetim ilkeleri doğrultusunda standart, etkin ve verimli bir şekilde koordinasyonunu ve yürütülmesini sağlamaktır.
Sağlık birimleri yönetim organları
MADDE 6 - (1) Sağlık birimleri yönetim organları şunlardır:
a) Başhekim,
b) Başhekimlik,
c) Yönetim Kurulu.
Başhekim
MADDE 7 - (1) Başhekim; ilgili hastanenin sorumluluk alanında olan sağlık hizmetlerinin eksiksiz olarak ve zamanında yapılmasından, izlenmesinden, değerlendirilmesinden, iş ve işlemlerin diğer sorumlularla işbirliği ve uyum içerisinde ve mevzuata uygun olarak yürütülmesinden, performans ve kalite hedeflerinin gerçekleştirilmesinden sorumlu en üst yöneticisidir.
(2) Başhekim; Üniversiteye bağlı hastanelerin her biri için, Yönetim Kurulu başkanına karşı doğrudan sorumlu olmak üzere, klinik tıp bilimlerinde görev yapan ve 2547 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine göre Üniversiteden başka bir yerde mesleki faaliyette bulunmayan ve mesleklerini serbest olarak icra etmeyen öğretim üyeleri arasından Yönetim Kurulunun önerisi üzerine Rektör tarafından atanır. Başhekimler; hastaneleri tıbbi, hasta bakım, idari, destek, mali, eğitim ve araştırma hizmet gruplarının sorumluları ile birlikte yönetir. Hizmet gruplarının sorumluları ilgili başhekim tarafından görevlendirilir.
(3) Üniversitede; tıbbi hizmetlerden sorumlu olmak üzere, sağlık hizmetleri alanında görev yapan, 2547 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine göre Üniversiteden başka bir yerde mesleki faaliyette bulunmayan ve mesleklerini serbest olarak icra etmeyen öğretim üyeleri arasından, ilgili hastanenin türü ve bulundurduğu bölüm/ünitelerin özelliğine ve ihtiyaca göre, ilgili başhekimin önerisi üzerine Rektör tarafından en çok üç başhekim yardımcısı görevlendirilir. Başhekim, gerektiğinde ve sınırlarını yazılı olarak açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını yardımcılarına devredebilir. Yetki devrinde, devredilen yetkilere dayanılarak yapılan işlemler nedeniyle doğacak sorumluluk, ilgili başhekime aittir. Başhekim görevi başında olmadığı zaman yardımcılarından birini vekil bırakır. Göreve vekalet altı aydan fazla sürerse yeni bir başhekim atanır.
Başhekimin görevleri
MADDE 8 - (1) Başhekimin görevleri şunlardır:
a) İlgili sağlık birimini Üniversite içi ve dışı platformlarda temsil etmek,
b) Üniversite stratejik planı çerçevesinde Yönetim Kuruluna yıllık eylem planı hazırlamak, uygulamak, eğitim faaliyetleri ile bilimsel çalışmaları dekanlıklar, enstitü ve yüksekokul müdürlükleri ile işbirliği içinde yürütmek,
c) Tıbbi tedavi ve sağlık bakım hizmetlerinin; planlanmasını, organize edilmesini, yönetilmesini, etkin ve verimli sunulmasını, Üniversitedeki sağlık birimleri ve ilgili diğer birimler arasında işbirliğini ve koordinasyonu sağlamak,
ç) Yönetim Kurulunca ilan edilen yıllık gösterge ve hedeflerin, yönetim planının hazırlanmasını ve ilgililere tebliğini sağlamak,
d) Hasta haklarını, hasta ve çalışan memnuniyetini ve hastaların sosyal ihtiyaçlarına yönelik hizmetlerin geliştirilmesini, tıbbi ve kamu görevlileri etik ilkelerinin uygulanmasını sağlamak,
e) Beşeri ve maddi kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesi, kullanılması ve raporlanmasını, kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasını sağlamak,
f) Harcama yetkilisi olarak, sağlık ve idari personel ihtiyaçlarını, yatırım ihtiyaç ve programlarını ve hastane bütçesini Yönetim Kurulunun görüş ve önerileri doğrultusunda hazırlamak, hizmetlerin en etkin ve verimli şekilde sunulmasına yönelik çalışmalar yapmak,
g) Faaliyet ve işlemlerini planlamak ve uygulamak, yönetim sistemlerini değerlendirmek ve ilgili mevzuat çerçevesinde denetlemek, işleyiş ve yönetim süreçlerinin etkinliğini gözetmek, yönetimin, kalitenin ve verimliliğin geliştirilmesini sağlamak, sağlık tesisinin denetlenmesi ve denetim kayıtlarının muhafaza edilmesi ile denetim sürecinde istenen diğer bilgi ve belgeleri düzenlemek,
ğ) Gerekli durumlarda, hastaneyi adli ve idari makamlar nezdinde temsil etmek, Üniversite adına girişimde bulunmak, yazışma ve tesisle ilgili gerekli tüm ruhsat/izin işlemlerinin yürütülmesini sağlamak, sağlık tesisi adına gerekli belgeleri onaylamak, personel ile ilgili iş ve işlemleri vaktinde yürütmek, çalışma belgelerini düzenlemek ve onaylamak,
h) Bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde Yönetim Kurulunca verilen diğer görevleri yapmak.
Başhekimlik
MADDE 9 - (1) Hastanelerde ilgili başhekimin sorumluluğunda, gerekli hizmetler aşağıda belirtilen hizmet grupları tarafından yürütülür.
(2) Başhekimliğe bağlı hizmetler aşağıdaki şekilde gruplandırılır:
a) Tıbbi hizmetler,
b) Sağlık bakım hizmetleri,
c) İdari hizmetler,
ç) Destek hizmetleri,
d) Mali hizmetler,
e) Eğitim ve araştırma hizmetleri.
(3) Hastanelerde başhekimliğe bağlı hizmet grupları için grup sorumluları görevlendirilir. Grup sorumluları; kendilerine bağlı hizmetlerin eksiksiz olarak ve zamanında yapılmasından, izlenmesinden, değerlendirilmesinden, iş ve işlemlerin diğer grup sorumluları ile işbirliği ve uyum içerisinde ve mevzuata uygun olarak yürütülmesinden, performans ve kalite hedeflerinin gerçekleştirilmesinden sorumludur.
(4) Başhekimliğe bağlı tıbbi hizmetler ile eğitim ve araştırma hizmetlerinden başhekim yardımcıları; idari ve destek hizmetlerin planlanması, etkin ve verimli sunulması, kendisine bağlı birimler ve ilgili diğer birimler ile işbirliği ve uyum içinde hizmetlerin yürütülmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesinden ilgili hastane müdürü; sağlık bakım hizmetlerinin planlanması, etkin ve verimli hizmet sunulması, kendisine bağlı birimler ve ilgili diğer birimler ile işbirliği ve uyum içinde hizmetlerin yürütülmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesinden hemşireler arasından hemşire müdürü olarak görevlendirilecek kişi sorumludur. Üniversiteye bağlı birimlerde mali hizmet grubuna ilişkin hizmetlerin tümü birleştirilmiş olarak Mali işler Direktörünün sorumluluğunda yürütülür.
Yönetim kurulu
MADDE 10 - (1) Yönetim Kurulu; Rektör Yardımcısı, doğal üyeler ve temsilci üyelerden oluşur.
(2) Rektör Yardımcısı, Rektör tarafından üç yıllığına görevlendirilir.
(3) Doğal üyeler; görevleri nedeniyle Yönetim Kurulu üyesi olan, görevlerinin sona ermesi üzerine Yönetim Kurulu üyelikleri de sona eren üyelerdir. Doğal üyeler şunlardır:
a) HÜ Erişkin Hastanesi Başhekimi,
b) HÜ Çocuk Hastanesi Başhekimi,
c) HÜ Onkoloji Hastanesi Başhekimi,
ç) HÜ Oran Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi Başhekimi,
d) HÜ Diş Hekimliği Fakültesi Diş Hastanesi Başhekimi,
e) HÜ Mali İşler Direktörü,
f) HÜ Tıp Fakültesi Dekanı,
g) HÜ Diş Hekimliği Fakültesi Dekanı,
ğ) HÜ Eczacılık Fakültesi Dekanı,
h) HÜ Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanı.
(4) Temsilci üyeler; Üniversitenin Tıp Fakültesi temel, dahili ve cerrahi tıp bilimlerinde, Eczacılık Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sağlık İdaresi Bölümünde görev yapan ve 2547 sayılı Kanunun 36 ncı maddesine göre Üniversiteden başka bir yerde mesleki faaliyette bulunmayan ve mesleklerini serbest olarak icra etmeyen öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıllığına görevlendirilen birer temsilci olmak üzere toplam yedi temsilciden oluşur. Bu üyelerin görevi en fazla üç yıl daha uzatılabilir.
(5) Yönetim Kurulu üyeliklerinden birinin; görev süresinin sona ermesi, istifa ya da başka herhangi bir sebeple boşalması halinde, durum Yönetim Kurulu başkanı tarafından bir ay içinde yeni üye seçimi için Rektörlüğe bildirilir. Doğal üyeliklerden birinin boşalması durumunda da eski doğal üyenin yerine atanan kişi doğal üye sıfatını kazanır.
(6) Rektör, gereken hallerde, Yönetim Kurulu üyelerini görev süreleri bitmeden görevden alabilir.
Yönetim kurulunun çalışma esasları
MADDE 11 - (1) Yönetim Kurulu başkanlığı; Rektör tarafından görevlendirilen Rektör Yardımcısı tarafından yürütülür. Yönetim Kurulu Başkanı, aynı zamanda hastaneler başhekimliği görevini yürütür. Rektör, Yönetim Kurulu Başkanını gerekli gördüğü takdirde görevden alabilir. Böyle durumlarda Rektör, yeni Yönetim Kurulu Başkanı görevlendirilene kadar Yönetim Kurulu üyelerinden birini geçici olarak Yönetim Kurulu başkanı olarak görevlendirebilir. Başkan, Yönetim Kurulu kararlarının uygulanmasından ve sağlık birimleri arasında düzenli çalışmayı sağlamaktan Yönetim Kuruluna ve Rektöre karşı doğrudan sorumludur. Başkan, Yönetim Kurulu tarafından alınan kararların uygulanmasını ve gerektiğinde bu kararların uygulanıp uygulanmadığının denetimini sağlamakla görevlidir.
(2) Başkan; Yönetim Kurulu üyelerinden birini ilk Yönetim Kurulu toplantısında yardımcısı olarak seçer ve sınırlarını yazılı olarak açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını yardımcısına devredebilir. Yönetim Kurulu Başkanının görevi sona erdiğinde yardımcısının görevi de sona erer. Yönetim Kurulu, Başkan olmadığı durumlarda yardımcısının ya da başkanın belirleyeceği bir başka Yönetim Kurulu üyesinin başkanlığında toplanır.
(3) Yönetim Kurulu; ayda en az bir kez olağan, Rektör veya Yönetim Kurulu Başkanının gerekli gördüğü hallerde de olağanüstü olarak toplanır. Yönetim Kurulu; salt çoğunlukla toplanır ve toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla karar alır. Oyların eşitliği halinde Başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. Toplantılarda çekimser oy kullanılmaz. Rektör, oy hakkı olmaksızın Kurul toplantılarına katılabilir ve görüş bildirebilir. Kurul; gerekli hallerde, Yönetim Kurulunda temsil edilmeyen HÜ birimlerinin yetkili uzman veya görevlilerini, oy hakkı olmaksızın bağlı bulundukları birim yönetiminin muvafakatini alarak, toplantılara davet edebilir.
(4) Sağlık birimlerine bağlı tüm hizmet birimlerinde görev tanımları ve işleyiş esasları ile hastanelerin kadro ve işgücü ihtiyacının belirlenmesine, personel seçimine ve kadro durumuna göre atanmasına veya görevlendirilmesine ilişkin düzenlemeler Yönetim Kurulunca karara bağlanır ve Rektörün onayına sunulur. Üniversite Yönetim Kurulu ile Senatosunun görüş ve önerileri alındıktan sonra Rektör tarafından onaylanmayan kararlar tekrar görüşülmek üzere Yönetim Kuruluna iade edilir.
Yönetim kurulunun görevleri
MADDE 12 - (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Sağlık birimlerinin yönetim ve organizasyon sorunlarının çözümü için politikalar belirlemek, bu politikaların uygulanmasını sağlamak,
b) Sağlık birimlerinin stratejik planlarına uygun olarak hazırlanan yıllık performans programını Rektörlüğe sunmak,
c) Sağlık birimlerince sağlanan sağlık hizmetlerinin mükemmelleştirilmesi, etkili, kolay ulaşılabilir, verimli ve halkın ihtiyaçlarına uygun şekilde yürütülmesini sağlamak amacıyla yatırım ve personel planlaması konusunda stratejik kararlar almak ve çalışanları teşvik edici politikalar geliştirmek,
ç) İlgili mevzuat hükümlerine uygun olarak, sağlık birimlerinin bütçesini, yıllık mali tabloları ve faaliyet raporunu hazırlayarak Üniversite Yönetim Kuruluna teklif etmek, bütçe uygulamalarını izlemek ve denetlemek, her bütçe döneminde bütçenin uygulanmasına ilişkin esasları ve harcamalara ilişkin yetkileri ve parasal sınırlamaları karara bağlayarak Rektörün onayına sunmak,
d) Sağlık birimlerine kaynak sağlayacak yatırımlar yapılmasına, sağlık birimleri açılmasına ve mevcut kaynakların en verimli şekilde kullanılmasına ilişkin kararlar almak, yeni projeler üretmek veya bu konuda uzman kişi ve/veya kuruluşlara projeler hazırlatmak,
e) Sağlık birimlerine bağlı birimlerin iş, işleyiş ve performans sonuçlarını değerlendirerek iyileştirici ve geliştirici önlemleri almak, sağlık biriminin yıllık faaliyet raporlarını değerlendirmek,
f) Yatırım programı, ihale ve hizmet alımı gibi konularda hizmetlerin en etkin ve verimli şekilde sunulmasına yönelik çalışmaların genel gözetim ve denetimini yapmak,
g) Sağlık bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin uygulama ve araştırma potansiyellerinin geliştirilmesi için ilgili fakülte dekanlıkları ve yüksekokul müdürleri ile işbirliği yapmak,
ğ) Gerekli gördüğü konularda araştırma, inceleme ve ihtisas komisyonları kurmak ve bunların çalışma usul ve esaslarını belirlemek,
h) Mali konularda ilgili mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak.
Direktörler ve görevleri
MADDE 13 - (1) Mali hizmetlerin planlanması, etkin ve verimli sunulması, kendisine bağlı birimler ve ilgili diğer birimler ile işbirliği ve uyum içinde hizmetlerin yürütülmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesinden, aynı zamanda Üniversitenin Döner Sermaye İşletme Müdürü olarak görev yapan Mali İşler Direktörü sorumludur.
(2) Yönetim Kurulunun önerisi üzerine Rektör tarafından; HÜ'ne bağlı sağlık birimleri arasında eşdeğer hizmetlerin ve idari hizmetlerin koordinasyonu için hastane müdürlerinin bağlı bulunduğu H.Ü. hastaneler başmüdürleri arasından bir kişi İdari İşler Direktörü olarak, sağlık bakım hizmetlerinin koordinasyonu için konuyla ilgili H.Ü. personeli arasından bir kişi Hemşirelik Hizmetleri Direktörü olarak görevlendirilir.
(3) Direktörler, Yönetim Kurulu Başkanına bağlı olarak çalışır. Bunların çalışma usul ve esasları Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 14 - (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri, Üniversite Senatosu ve Yönetim Kurulu ile Sağlık Birimleri Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 15 - (1) 19/11/1994 tarihli ve 22116 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 16 - (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 - (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Hacettepe Üniversitesi Rektörü yürütür.
Ek bilgi Tarih 16 Temmuz 2012
Kaynak 16/07/2012 tarihli T.C. Resmi Gazete Nüshası