Medimagazin logo

Zihin sağlığı, dünya sağlık gündeminde yine ilk sırada

Tüketici sağlığı alanındaki güncel bilgi ve içgörüleri tüm sektörlerle paylaşarak değer yaratmayı hedefleyen Bayer Tüketici Sağlığı, Ipsos Araştırma ile ortak çalışması “Herkes için Sağlık İçgörüleri Analizi”nin ikincisini yayımladı. Analize göre, 2023 yılında dünyada ilk sıraya yerleşerek kanser endişesinin önüne geçen zihin sağlığı endişesi 2024 yılında da birinciliği korudu.
Zihin sağlığı, dünya sağlık gündeminde yine ilk sırada
Bayer Tüketici Sağlığı Türkiye Pazarlama Direktörü Tuna Demiralp
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

İnsan sağlığına ve yaşam kalitesine değer katan, bunu yaparken de küresel gündemi takip ederek ihtiyaçları anlayan Bayer Tüketici Sağlığı, Ipsos ile gerçekleştirdiği “Herkes için Sağlık Tüketici İçgörüleri” Analizinin ikincisini yayımladı. Analizde, geçtiğimiz yıl en çarpıcı başlık olan zihin sağlığı endişesi gündemi önemini hala korurken, 2024 yılında zihinsel ve fiziksel sağlığın bir arada önceliklendirildiği bütünsel sağlık eğilimi ön plana çıktı. 

Zihin sağlığından en çok genç kadınlar bahsetti

Araştırmada yöneltilen “Ülkenizde en sık karşılaşılan sağlık sorunu nedir?” sorusuna dünyanın farklı yerlerinden katılımcıların verdiği yanıtlarda zihin sağlığı yüzde 45 ile ilk sırada, kanser yüzde 38 ile ikinci sırada, stres yüzde 31 ile üçüncü sırada ve obezite ise yüzde 26 ile son sırada yer aldı. Özellikle Z ve Y jenerasyon kadınlar, zihinsel sağlık konusunu en fazla dile getiren grubu oluşturdu. Zihin sağlığı, Z jenerasyonu kadınlarda yüzde 55 ve Y jenerasyonu kadınlarda ise yüzde 51 olarak açıklandı. 

Türkiye’deki sonuçlara göre ise sıralamada kanser ilk sırada yer alırken 2. sırayı “stres” aldı. Türkiye, stresin günlük yaşamdaki etkilerinde yüzde 40 oran ile üst sıralarda yer alırken stresle ilgili verilerde, tüm dünyada bir önceki yıla göre 1 puanlık bir artış olduğu gözlemlendi. 

En sık yaşanan fiziksel sorunlar: Yorgunluk ve baş ağrısı 

Global verilerle karşılaştırıldığında, geçtiğimiz yıla göre Türkiye’de sağlığa dair endişelerde iki alanda artış yaşandı. Kanser yüzde 48 oranı ile 4 puan ve obezite yüzde 26 oranı ile 6 puan arttı. Stresin günlük yaşantı üzerindeki etkisi incelendiğinde, katılımcıların %76’sı, stresin günlük yaşamlarını etkilediğini ifade etti. Türkiye’de bireylerin en sık yaşadığı fiziksel sağlık sorunları arasında yüzde 43 oranı ile yorgunluk birinci olurken yüzde 39 oranı ile de baş ağrısı ikinci sırada yer aldı. 

İnsanlar fiziksel ve zihinsel sağlıkları için daha fazlasını yapmaya hazır

Analize göre fiziksel ve zihinsel sağlığın iç içe geçtiği ve bu kapsamda bütünsel sağlık kavramının öne çıktığı belirtildi.  Türkiye’de “zihinsel olarak kendime bakmalıyım” diyen bireylerin oranı yüzde 83 olarak açıklandı. “Sağlık bir zamanlar sıkıcı bir konuyken artık insanların hayat tarzına uyumlu daha keyifli bir ilgi alanına dönüştü“ diyenlerin oranı ise yüzde 73.

Tüm dünyada zihin sağlığının sağlık endişeleri listesinde ilk sıraya yükselmesine neden olan başlıklar arasında Değişen Toplumlar, Teknolojik Hızlanma, Ekonomik Eşitsizlikler, Çevresel Acil Durumlar, Politik Bölünme, Sağlık Dönüşümü gibi 6 ana başlık yer alıyor. Bu bağlamlar hakkındaki endişeler bireyler üzerinde baskıya neden oluyor. 6 makro bağlam, beklentileri yeniden şekillendirirken Sağlık Dönüşümü başlığı diğer tüm bağlamlarla etkileşim halinde. İnsanların bu bağlamlardan hareketle “bütünsel sağlık” kapsamında gündeminde kendine odaklanma, kalıpları kırma, anı yaşama uğraşı gibi üç ana gündem maddesi bulunuyor. 

Belirsizlikle mücadele: Anı yaşama 

Dünyada olumsuz gelişmeler olurken, insanlar kontrol edebilecekleri tek bir şeye; kendilerine odaklanıyor. “Önemli olan bugün hayatın tadını çıkarmaktır, yarın kendi başının çaresine bakacaktır” diyenlerin oranı yüzde 58 olurken, “Bugün için yaşıyorum çünkü gelecek belirsiz “diyenlerin oranı ise yüzde 56, “İnternette yayınladığım fotoğraflarda iyi görüneceğini düşündüğüm ürünleri veya deneyimleri satın almayı seviyorum” diyenlerin oranı ise yüzde 56 olarak ifade ediliyor. 

Bayer Tüketici Sağlığı Türkiye Pazarlama Direktörü Tuna Demiralp analiz çıktılarına yönelik şunları söyledi: “Pandemi sonrasında sağlık kavramı, yalnızca tıbbi bir olgu olmaktan çıkarak çok daha geniş ve çok boyutlu bir anlayışa evrildi. Artık bireyler ve toplumlar, zihinsel ve fiziksel sağlığın birbirini etkileyen ayrılmaz bir bütün olduğunu kabul ediyor. Bir Yaşam Bilimleri Şirketi olarak biz de bu bütünsel yaklaşımla, hem sunduğumuz ürünlerle bireylerin sağlığını destekliyor hem de sağlık okuryazarlığını artırmaya yönelik projelerle toplumda farkındalığı güçlendiriyoruz.'Herkes için Sağlık, Sıfır Açlık' misyonumuz doğrultusunda, faaliyet gösterdiğimiz tüm ülkelerde sağlık bilincini artırmaya yönelik uzun vadeli stratejiler benimsiyoruz. Zihin sağlığı ve stres gibi bireylerin giderek daha fazla önem verdiği alanlarda içgörü geliştirmek, bu doğrultudaki çözümlerimize yön vermek adına önceliklerimiz arasında yer alıyor. Ipsos iş birliğiyle bu yıl ikinci kez yayımladığımız ‘Herkes için Sağlık 2024 Tüketici İçgörüleri’ analizi, sadece bireysel sağlık farkındalıklarını artırmakla kalmıyor; aynı zamanda sektörlerin iş yapış biçimlerine yön verecek, inovasyondan tüketici deneyimine kadar pek çok alanda değerli içgörüler sunuyor. “

Ipsos Müşteri Yönetimi Kıdemli Direktörü Özlem Tekintaş Aydın ise şöyle konuştu: Bu yılın verileri, zihinsel sağlıkla ilgili kaygıların yalnızca bireysel bir mesele değil, aynı zamanda toplumsal ve sistemsel bir yansıma olduğunu net biçimde ortaya koyuyor. Araştırma, kontrol kaybı, öngörülemezlik ve hızla değişen gündemlerin bireylerde derin stres yarattığını gözler önüne seriyor. Bu bağlamda insanlar yalnızca kendilerine odaklanma çabasında olsalar da semptomların nedeni yaşadıkları çevreye, ilişkilere ve kolektif yaşamın niteliğine de odaklanmanın bir sonucu. Artık sağlığı anlamak, zihinsel ve fiziksel dengeyi bir bütün olarak ele almak, bu dengeyi korumak için hem bireysel farkındalık geliştirmek hem de yapısal çözümler üretmek anlamına geliyor. Toplumların daha dayanıklı hale gelmesi için, kollektif iyilik halini besleyen yeni yaklaşımlara ihtiyaç var. Bu analiz, iş dünyasına ve bireysel yaşamlara ışık tutacak değerli içgörüler barındırıyor. Tüketicinin sesi bize şunu söylüyor: İyilik hali, yeni nesil sağlık anlayışının merkezinde yer almalı.

Araştırmanın metodolojisi

Herkes için Sağlık 2024 Tüketici İç Görüleri” analizinde Ipsos ve Bayer Türkiye ekibi farklı araştırmalardan analizler gerçekleştirdi.

·         Ipsos Global Health Service Monitor 2024- 31 ülkede 23,667 kişi-   26 Temmuz – 9 Ağustos  2024

·         Ipsos World Mental Health Day 2024-- 31 ülkede 23,667 kişi-  26 Temmuz – 9 Ağustos 2024

·         Ipsos Equalities Index 2024 --  29 ülkede 21,759 kişi - 23 Şubat – 8 Mart 2024.

·         Ipsos Global Trends 2024, 50 ülkede 50,237 kişi—15 Şubat and 23 Nisan 2024.

·         Ipsos Türkiye’yi Anlama Kılavuzu 2024 -10.000 kişi

herkes icin saglik icgoruleri analizi
bayer tuketici sagligi
ipsos arastirma
Bu habere ilk yorumu siz yapabilirsiniz...
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir