3 Ağustos 2010 tarihine kadar açılmış olan muayenehaneler, muayenehanelerin taşıması gereken asgari tesis, hizmet ve personel standartlarına ilişkin şartlara bir yıl içerisinde uygunluklarını sağlayarak, İl Sağ lık Müdürlüğü'ne başvuracaklar.
Muayenehane açma başvurusunda istenecek belgelerde de değişiklik yapılan yönetmeliğe göre, muayenehane açabilmek için şu belgeler istenecek:
"Muayenehanenin açılışına ilişkin başvuru dilekçesi ve muayenehanenin faaliyet göstereceği adresi olacak. Muayenehanenin oda esasında bütün mekanlarının ne amaçla kullanılacağını gösterir en az 1/100 ölçekli ve Müdürlük tarafından yerinde bizzat görülerek doğruluğu onaylanmış plan örneği bulunacak. Muayenehane açacak olan tabibin diplomasının ve varsa uzmanlık belgesinin Müdürlükçe tasdikli sureti ile iki adet vesikalık fotoğrafı yer alacak. Muayenehanede kullanılacak ve bulundurulması mecburi asgari tıbbi malzeme ve donanım ile ilaç listeleri dikkate alınarak hazırlanmış, Müdürlük tarafından yerinde bizzat görülerek doğruluğu onaylanmış asgari araç-gereç ve ilaç listesi olacak. Binanın yapı kullanma izin belgesinin aslı ya da müdürlükçe onaylı sureti bulunacak. Binanın, ilgili mevzuata göre alınmış depreme dayanıklılık raporu alınacak. Binada, ilgili mevzuata uygun şekilde yangın için gerekli tedbirlerin alındığını, tesisatın kurulduğunu ve binanın bu açıdan uygunluğunu ayrıntılı olarak gösteren ve yetkili merciden alınan belge olacak. Çalışan personelin iş sözleşmesi ve Sosyal Güvenlik Kurumu kaydı yapılacak. Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliği'ne göre düzenlenmiş tıbbi atık raporu ve tıbbi atıkların bertarafı için ilgili kurumla yapılmış sözleşme olacak."
Ayrıca, 3 Ağustos 2010 tarihine kadar açılmış olan muayenehaneler, muayenehanelerin taşıması gereken asgari tesis, hizmet ve personel standartlarına ilişkin şartlara bir yıl içerisinde uygunluklarını sağlayarak, müdürlüğe başvuracaklar.
Müdürlükçe yerinde incelenen ve bu yönetmelikteki şartları taşıdığı tespit edilen muayenehanelere, uygunluk belgesi düzenlenecek. Bu süre içerisinde yeni uygunluk belgesi almayan muayenehanelerin valilikçe faaliyeti durdurulacak.
Aynı yönetmeliğe eklenen geçici maddeye göre de Bakanlık, tıbbi kayıtların bildirimine ilişkin bilgi işletim sistemini 3 Ağustos 2010 tarihinden itibaren bir ay içerisinde kuracak ve sağlık kuruluşları bu sistemin kurulmasından sonra bildirime başlayacak.
Yönetmeliğin, hizmet birimlerinin bina içeriğiyle ilgili maddesinde de değişiklik ve ekleme yapıldı.
Buna göre, hasta bekleme salonu kullanım alanı en az 20 metrekare, ikiden fazla her bir muayene odası için 5 metrekare ilave bekleme alanı oluşturulacak. Orta koridorun bekleme amaçlı kullanılması halinde, koridorun genişliği asgari 3 metre olacak. Bu durumda bekleme için tahsis edilmiş 1 metrelik bekleme alanı, toplam bekleme alanı hesabından düşülerek, diğer bekleme alanlarının değerlendirmesi yapılacak.
Özürlülerin de kullanımına uygun şekilde düzenlenmiş bay ve bayan tuvaleti bulundurulacak. Tuvaletler, bekleme salonuna koridorla bağlantılı ve içerisinde acil çağrı sistemi bulunacak. Tuvalet içerisinde el yıkama bölümü ve gerekli hijyen şartlarını sağlayacak malzemeler bulundurulacak.
Bebek emzirme ve bakım odası ile ilgili olarak da, kadın hastalıkları ve doğum ile çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanlarının hizmet verdiği polikliniklerde, içinde lavabosu bulunan asgari 5 metrekarelik bebek emzirme ve bakım odası bulundurulacak.
Hasta kullanımına ait tüm kapılar sedye ve tekerlekli sandalye geçiş ine uygun olacak şekilde, en az 110 santimetre genişliğinde olacak.
Ayrıca, yönetmeliğe, muayenehanelerin taşıması gereken asgari tesis, hizmet ve personel standartlarına ilişkin şartları içeren madde eklendi. Buna göre, muayenehanede 8 metrekare hekim çalışma alanı ve 8 metrekare hasta muayene alanı olmak üzere enaz 16 metrekare kullanım alanına sahip, yeterli şekilde aydınlatılan ve havalandırılan hasta muayene odası ayrılacak. Hasta muayene odalarında uzmanlık dalına uygun araç, gereç ve donanım ile hasta muayene masası, soyunma bölümü ve lavabo bulunacak. Kadın hastalıkları ve doğum ile üroloji muayene odalarında ayrıca, içerisinde sıvı sabun-tuvalet kağıdı ve kağıt havlu gibi hijyen araçları bulunan tuvaletin bulunması gerekecek. Bu bölümde, hasta mahremiyetini ihlal etmeyecek ve uygun şartlarda muayeneyi temin edecek şekilde ses, görüntü ve gürültü açısından gerekli düzenlemeler yapılacak.
Hasta bekleme salonunun kullanım alanı enaz 20 metrekare olacak. Bekleme salonu sekreter hizmet alanı olarak da kullanılabilir.
Sağlık kayıtlarının tutulacağı, dosyalama, verilerin toplanması ve istatistiki değerlendirmeler ile resmi kurum ve sigorta kurumlarına yapılacak bildirimlerin hazırlanması gibi çalışmaların güvenli bir şekilde yapılabilece ği bir büro veya bölüm bulundurulacak.
Giriş katta olmayan muayenehanelerin bulunduğu binada, hastanın tekerlekli sandalye ile girebilmesini sağlamak amacıyla, girişi en az 80 santimetre genişliğinde asansör olması gerekecek ve merdivenler belirtilen şartlara uygun olacak.
Hasta kullanımına ait tüm kapılar, en az 110 santimetre genişliğinde yapılacak.
Bütün alanlar, kullanım saatleri boyunca 22-24 derece aralığında olacak.
Muayenehanede en az bir sağlık personeli istihdam edilecek.
Bakanlıkça istenecek tıbbi kayıtlar, belirlenen formata uygun şekilde ve belirli aralıklarla gönderilecek.