MEDİMAGAZİN - Beth Israel Deaconess Tıp Merkezi'ndeki (BIDMC) hekim-bilim insanları tarafından yürütülen çalışma, yapay zekanın tıbbi verileri işleme ve insan doktorlarınkiyle karşılaştırılabilir klinik muhakeme gösterme yeteneğini değerlendirmeyi amaçladı.
Çalışmaya katılan araştırmacılardan Dr. Adam Rodman, "Bu YZ sistemlerinin insan doktorlara eşdeğer hatta onlardan daha iyi muhakeme becerileri sergileyebildiğini görmek şaşırtıcı" dedi.
Yapay zeka 10 puan yaptı
Araştırmacılar klinik muhakemeyi değerlendirmek için revize-IDEA (r-IDEA) skoru adı verilen bir araç kullandılar. Yirmi bir uzman doktor ve 18 asistan hekim çalışmaya katıldı ve her biri 20 klinik vakayı analiz etti. Aynı talimatlar verilen sohbet robotu da aynı vakaları işledi. Sonuçlar, yapay zekalı chatbotun klinik muhakemede 10 üzerinden 10 medyan puanla en yüksek puanı aldığını, bu puanın uzman doktorlar için 9 ve asistan doktorlar için 8 olduğunu gösterdi.
Araştırmanın başyazarı Dr. Stephanie Cabral, hasta verilerinin triyajından fiziksel muayene ve tanısal testlerin yürütülmesine kadar uzanan tanısal muhakeme aşamalarını açıkladı.
Amaç yerini almak değil
Yapay zeka klinik muhakemede üstünlük sağlarken, insan doktorlar teşhis doğruluğunda daha iyi performans gösterdi. Ancak çalışma, yapay zekanın insan muhakemesinin yerini tamamen almak yerine onu tamamlayacak değerli bir araç olarak hizmet edebileceğini vurguladı.
Dr. Cabral, yapay zekanın klinik uygulamalara entegrasyonu konusunda iyimser olduğunu ifade ederek, yapay zekayı gözden kaçmaları önleyecek bir kontrol noktası olarak görüyor. "YZ, süreçleri kolaylaştırarak ve doktorların hasta bakımına daha fazla odaklanmasını sağlayarak hasta-hekim etkileşimlerini geliştirme potansiyeline sahiptir" diye ekledi.
Dr. Rodman, çalışmanın YZ'nin teşhis süreci boyunca gerçek muhakeme kapasitesini göstermesi açısından öneminin altını çizdi. Bulgular, sağlık hizmeti kalitesini ve hasta deneyimini geliştirmek için umut verici bir fırsat sunuyor.