Medimagazin logo

Birleşik Krallık'ta yeni tıp doktoru çıraklıkları: Oyun değiştirici mi, kumar mı?

BMJ'de yayınlanan bir editöriyal yazı, ülkedeki hekim açığını çözmek için 5 yıllık eğitim görürken maaş almaları önerisinde bulunulan "doktor çıraklarını" analiz etti
Kaynak: MEDİMAGAZİN
Birleşik Krallık'ta yeni tıp doktoru çıraklıkları: Oyun değiştirici mi, kumar mı?
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

MEDİMAGAZİN - İngiltere, bir taraftan hekim eksikliği çekerken diğer taraftan da başta genç doktorlar olmak üzere, grevlerle uğraşıyor. İngiltere'de son zamanlarda tartışılan konuların başında ise, hekim sayısının nasıl artırılacağı konusu. Konuyla ilgili British Medical Journal'da yayımlanan bir editörüyal makalede, "doktor çıraklıkları" gündeme getrilere, bu "çırakların" 5 yıllık eğitim görürken maaş almaları ve harç ödememeleri ile ilgili bir analiz yapıldı. yazıda şunlar ifade edildi:

İngiltere tıp eğitimini 4 yıla indirmeyi önerdi

Birleşik Krallık Ulusal Sağlık Hizmeti (NHS), 2028-29 yılına kadar tıp öğrencisi sayısını %30 artırmayı ve 2031 yılına kadar iki katına çıkarmayı hedefleyen tıp doktorluğu stajyerliklerini başlatarak tıp eğitimini temelden dönüştürmeyi planladığını duyurdu. NHS İngiltere'nin uzun vadeli işgücü stratejisinin bir parçası olan bu duyuru, sağlık işgücündeki kalıcı boşluklara ve sağlık hizmetlerine erişimdeki eşitsizlikler nedeniyle karşılaşılan zorluklara bir yanıt olarak görülüyor.

Çıraklık eğitimleri: Tıpta farklı bir yol

Çıraklık programları, hastane tröstleri veya birinci basamak uygulamaları gibi NHS kuruluşları tarafından istihdam edilen çıraklar ile tıbba yeni bir yol sağlamaya hazırlanıyor. Geleneksel programların aksine, çıraklar lisans eğitimlerini tamamlayana kadar "doktor olarak çalışmayacaklar". Beş yıl boyunca GMC onaylı bir tıp diploması almak için çalışacak, mesleki standartları yerine getirecek ve ardından temel programa girecekler.

Çıraklık programının en önemli faydalarından biri de finansal erişilebilirliktir. Çıraklar maaş alacak ve üniversite harçlarını ödemek zorunda kalmayacaklar, bu da daha az varlıklı kesimlerden daha fazla öğrencinin tıp kariyerine devam etmesini sağlayabilir. NHS, mali engelleri aşarak çeşitliliği artırmayı, yetersiz hizmet alan bölgelerdeki eğitim ve işe alımları geliştirmeyi ve diğer sağlık profesyonelleri için yeniden eğitim fırsatları sunmayı amaçlamaktadır.

Belirsizlikler ve zorluklar

Çıraklık planlarını çevreleyen iyimserliğe rağmen, önemli endişeler ve cevaplanmamış sorular var.

Eksik detaylar

Katılımcı tıp fakülteleri, işverenler, müfredat, yerleştirme planları ve pilot programların değerlendirilmesine ilişkin ayrıntılar henüz açıklanmadı. Bilgi eksikliği spekülasyon ve kafa karışıklığına yol açmıştır. Plan, 2031 yılına kadar çırakların Birleşik Krallık'taki tıp öğrencilerinin %13'ünü oluşturmasını öngörüyor. Bu iddialı hedef dikkatli bir planlama, şeffaf raporlama ve değerlendirme gerektirecektir.

Finansal endişeler

Doktor stajyerlikleri için devlet finansmanı, geleneksel tıp eğitiminden önemli ölçüde daha azdır. Eğitim ve değerlendirme için yalnızca 27.000 £'a kadar fon ayrılmakta, pilot programlardaki sınırlı sayıda çırak için NHS İngiltere'den ek fon sağlanmaktadır. Tıp fakültelerinin ve NHS işverenlerinin mali açıdan uygulanabilirliği ve potansiyel riskleri üstlenme istekliliği konusu belirsizliğini korumaktadır.

Müfredat ve yerleştirme sorunları

Müfredat tasarımı ve "iş başında" eğitim hakkında bilgi hala eksiktir. Klinik yerleştirmelerde sınırlı kapasite ile ilgili mevcut zorluklar, yeni çıraklık eğitimlerinin mevcut eğitim modellerine nasıl uyacağı konusunda daha fazla soru ortaya çıkarmaktadır.

Giriş koşulları

Pilot programlar için bile giriş koşulları ve seçim prosedürlerinin yayınlanmamış olması endişelere yol açmıştır. Katılımın genişletilmesi hedefine ulaşılabilmesi için bunların mevcut programlarla uyumlu olması ve tüm öğrencilere eşit destek ve fırsatlar sağlaması gerekmektedir.

Sonuç

Önerilen tıp doktorluğu stajyerliği, eşitsizlik ve işgücü zorluklarının üstesinden gelmeyi amaçlayan umut verici bir alternatif tıp yolu sunarken, birçok belirsizlik devam etmektedir. 2024-25 yıllarında başlatılması planlanan pilot programlar, bu yenilikçi yaklaşımın uygulanabilirliğini ve başarısını anlamak için çok önemli olacaktır. Mali fizibilite, müfredat yapısı, yerleştirme kısıtlamaları ve şeffaf seçim kriterleri ile ilgili endişelerin, çıraklık programlarının istenen etkiye ulaşmasını sağlamak için ele alınması gerekecektir.

Tıp doktorluğu çıraklığı-diploması stajyerliği (MDDA) nedir?
MDDA'lar, standart lisans veya lisansüstü üniversite programlarının dışında alternatif bir tıp yolu sağlayacaktır. Çıraklar, sağlık hizmeti sağlayıcı kuruluşlar tarafından istihdam edilecek ve eğitimlerinin yanı sıra maaş alabileceklerdir. İlk olarak Şubat 2021'de önerilen ilk MDDA'lar, standardın Temmuz 2022'de Çıraklık ve Teknik Eğitim Enstitüsü ve Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmasının ardından, ilk işveren ve paydaş grubuyla Eylül 2023'te başlayacaktır.
Şu ana kadar yayınlanan materyaller, stajlar için önerilen bir yapı sunmamakta ve yalnızca öğretilen bilgi, beceri ve davranışların Genel Tıp Konseyi'nin (GMC) Mezunlar için Sonuçlarını karşılayacağını belirtmektedir. Health Education England (HEE), "geleneksel tıp eğitiminin akademik veya pratik hiçbir unsurunun stajyer tarafından tamamlanmayacağını" söylemektedir.

 
 

birlesik krallik
hekim acigi
tip egitimi
doktor ciraklari
Yorum (3)
nevzat kulukçu
tababet i̇çi̇n 1,5 2 sene eği̇ti̇m yeter aslinda. i̇bni̇ si̇na li̇se mezunu bi̇le deği̇l yani̇.
6
Cevapla
Yaşar Bülent
bu nevzat kullukçu doktor mu ?.değil gibi, her habere anlamsız ,rahatsız edici yorumlar yapıyor,doktorlar hakkında yorum yapmasın.
15
Cevapla
dr
nevzat kulukçu doktor olmadığını yazmıştı. yorumları bence de rahatsız edici , amacı ne acaba ?
8
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir