Medimagazin logo

Hızlandırılmış tıp eğitimi doktor yetersizliğinin önüne geçebilir

ABD'de bulunan Penn State Üniversitesinin Tıp Bölümünde yapılan bir araştırmada, hızlandırılmış programdan (AP) mezun olanların geleneksel eğitim almış akranları gibi ihtisas dönemine hazır olabileceği ve üstüne onlara kıyasla daha az borçla mezun olacakları olabilecekleri ortaya çıktı.
Hızlandırılmış tıp eğitimi doktor yetersizliğinin önüne geçebilir
Kaynak: MEDİMAGAZİN
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

MEDİMAGAZİN - Tehdit oluşturmaya başlayan doktor eksikliğinin, 2032’ye kadar 121 bin 900’lere çıkacağı öngörülüyor ve tıp öğrencilerinin artan borçları sebebiyle Birleşmiş Milletlerde hızlandırılmış tıp eğitim programları(MD) geliştirilmeye başlandı. Bu programlarda tıp öğrencileri diplomalarını 4 yıl yerine 3 yıl içerisinde alabiliyorlar.

ABD Penn State Üniversitesinin Tıp Bölümünde yapılan bir çalışmada, araştırmacılar hızlandırılmış program(AP) mezunlarının geleneksel eğitim almış akranları gibi ihtisas dönemine hazır olabileceğini, üstüne onlara kıyasla daha az borçla mezun olacaklarını ortaya koydu.

Araştırmacılara göre, hızlandırılmış tıp eğitimine sorgulayıcı bakanların görüşü, sürekli genişlemeye devam eden tıbbi bilgiyi ve çalışmayı 3 yıla sıkıştırmaya çalışanların ihtisas dönemine hazır hissetmemelerinin diğerlerine göre daha büyük bir risk teşkil edeceği yönündeydi. Ancak araştırma ekibinin son çalışmada bulduğu veriler bu görüş ile çelişmekteydi.  AP öğrencilerinin kendi akranlarıyla benzer yorgunluk seviyesinde oldukları ve hem AP hem de AP olmayan okullardaki akranları kadar ihtisas dönemine kendilerini hazır hissettikleri rapor edilmişti.

40 binden fazla tıp öğrencisi incelendi

Pathways Innovation’ın yardımcı başkanı ve Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine)nde Aile ve Halk Sağlığı profesörü olan Dr.Shou Ling Leong tarafından yönetilen çalışma ekibinde 2017 ve 2018’de mezun olan 40 bin'den fazla tıp öğrencisinin cevapları analiz edildi.

Raporlarda; geleneksel eğitim ve hızlandırılmış eğitim gören öğrencilerin, eğitim ve öğrenme alanındaki tatmin seviyesi, borç miktarları ve yanma payları, ihtisasa kendilerini yeterli hissetmeleri ve kariyer planları karşılaştırıldı.

"Öğrenciler, geleneksel eğitim gören akranları gibi hazır hissediyor"

‘’Böyle programlar, doktor eksikliğine ve artan tıp eğitimi masraflarına karşı çözüm oluşturmak için büyük bir potansiyele sahip.’’ ifadelerini kullanan Leong, ‘’Hızlandırılmış eğitim gören çocuklar tıp alıştırmalarına bir sene önce başlıyor ve topladığımız veriler bu öğrencilerin geleneksel eğitim gören akranları gibi kendilerini ihtisas dönemine hazır hissederek ve daha az borçla başladığını gösteriyor.’’

Anketi cevaplayanların 90 tanesi, anket yıllarında hızlandırılmış program mezunuydu. Bu çocuklar hem kendi mezun oldukları okullarda geleneksel eğitim gören çocuklarla hem de tüm eğitimsel ön yargıları göz önüne almak adına ülkenin farklı okullarından geleneksel eğitim gören çocuklarla karşılaştırıldılar.

Araştırmacılar sonuçları Academic Medicine isimli dergide yayınladılar.

Az borcun yanı sıra AP öğrencileri AP öğrencisi olmayanlara göre daha pozitif bir eğitim alanında ders gördüklerini bildirirken eğitim kalitelerinden AP olmayan öğrenciler kadar da memnunlardı.

Leong’a göre, AP öğrencilerine yapılan yakın mentorluk ve tecrübelerden yola çıkarak verilen nasihatler öğrencilerin eğitim tecrübesindeki tatminlerinin sebebi olabilir.

Araştırmacılar aynı zamanda AP öğrencilerinin geleneksel eğitim gören öğrencilere göre daha az hizmet edilmiş topluluklara hizmet etmeyi planladıklarını ve aile hekimliği yapmaya daha istekli olduklarını fark ettiler. Bu durumun sebebi olarak AP programlarından yetişen öğrencilerin potansiyel eksikliklerden özellikle kırsal kesimde birincil sağlık hizmetleri eksikliğinden daha fazla muzdarip olmaları olabilir.

"Toplum sağlığına yatırım yapmış oluyoruz"

Leong, ‘’Tıp öğrencilerinin, tıp eğitimini toplumun ihtiyaçlarına göre sıralamak gibi bir sosyal misyonları var.’’ ifadelerini kullandı. ‘’Hızlandırılmış programlara yatırım yaparak aslında toplumumuzun sağlığına yatırım yapmış oluyoruz.’’ dedi.

Tıp Üniversitesi (Collage of Medicine); acil hekimliği, aile hekimliği, dahiliye, nöroloji, beyin cerrahisi, ortopedi, patoloji, psikiyatri ve radyoloji olmak üzere 9 farklı hızlandırılmış tıp doktoru programı sunuyor. Aynı zamanda dermatoloji, beyin cerrahisi, kulak burun boğaz alanlarındaki MD/Ph.D öğrencilerine hızlandırılmış eğitim programı sunuyor.

Leong ve takım arkadaşları, AP programlarının yeterliliği hakkında yakın zamanda, AP öğrencileri mezun olup kariyerlerine devam ederken ellerine geçecek daha çok bilgiyle, daha fazla çalışma yapmayı planlıyorlar.

hızlandırılmış tıp eğitim
ap
penn state üniversitesi
geleneksel eğitim
Yorum (17)
Prof.
Bizim için biçilmiş kaftan. Hızlı hasta bakmak için hızlı eğitim ! Şaka bir yana 3. basamak sağlık kurumlarına ÇİN ORDUSU gibi hasta ve hasta yakınlarının yığılmasını önlemek için hızlı eğitimden faydalanılabilinir. Hızlı Eğitimin temel taşı HANGİ HASTANIN HASTANEYE GÖNDERİLİP GÖNDERİLMEYECEĞİNİN öğretilmesi olmalı. Bu kadar. Ancaaak : Hızlı eğitilmiş doktor göndermeden, aklına estiği gibi HASTANE TURLARINA ÇIKMAK YOOOOK, YOK ! 40 yıldır aktif olarak çalışan bir hekim ve akademisyen olarak tespitim, bu sistemin çok faydalı olacağı. Tabii doğru uygulanırsa, delinmezse. Binlerce kez yazıldığı üzre ayrıntılara girmeyeyim ancak : SAĞLIK SİSTEMİ Bİ RAHAT NEFES ALIR, HEM MADDİ HEM MANEVİ. HASTANELERE Bİ HUZUR GELİR. Zaten , bir pratisyen hekim kendisine başvuran her 10 hastadan 9 unun sorununu ilk başvuruda bi şekilde çözer, bir tanesini sevkeder. Şimdi olduğu gibi en azından bu 10 hastanın 10 u da hastane kapılarına dayanmaz... Böylece bağrış çağrış, kavga döğüş, tekme tokat, cam çerçeve indirme da azalır...
27
Cevapla
tabip
Hızlandırılmış eğitim ABD için geçerli zira ABD'de minimum hekimlik yapmak için en az 11 yıl eğitim almanız gerekiyor.Mesela Fransa'da 9 yıl.Türkiye'de ise 6 yıl.Yani Türkiye'deki Tıp Eğitimi zaten çok kısa. ABD 'de tıp eğitimine başlayabilmek için öncesinde 4 yıllık lisans eğitimi alma şartı var.(Eğer bu tıp öncesi lisans eğitiminde biyokimya,biyoloji gibi dersler yeterli sürede alınmamışsa ayrıca bunlarıda tamamlamanız gerekiyor.)Ardından 4yıllık lisans sonrası bir 4 yıl da tıp fakültesi okunuyor.Ancak bu hekimlik yapma yetkisi vermez hekimlik yapabilmek için bu 8 yıl üzerine üzerine 3 ile 6 yıl arasında bizdeki uzmanlık eğitimine benzer ayrıca bir eğitim almanız gerekiyor.Ancak bu şekilde hekimlik yapılabiliniyor.Tabi bu arada geçmeniz gereken tonla zor sınav var MCAT,USMLE gibi.Ayrıca bu 11-14 yıl üzerine ayrıca yan dal uzmanlığı da var cabası ama hekimlik yapmak için şart değil. Bizde hekimlik yapmak için 6 yıllık tıp eğitimi yeterli maalesef.Uzmanlık da 3-5 yıl arası.Yani bizde zaten 3-4 yıl daha kısa tıp eğtimi var. Yeterli bir hekim zaten 10 seneden aşağı yetişemez.
7
Cevapla
ömer hayyam
YARIM DOKTOR CANDAN EDER....
10
Cevapla
dr
Burada kısaltılan kısım ABD'deki asistanlığa başlamadan tamamlanması gereken en az 8 yıl süren eğitimin yalnızca bir yılı. Yani ABD'de öncesinde 4 yıl lisans okumadan tıp fakültesine kabul edilmiyorsunuz.Kabul alıncada eğer önceki lisans eğitiminizde biyofizik,biyokimya,biyoloji vb dersleri almamış veya eksik almışsanız onlarıda tamamlayıp ki oda bir kaç yıl sürüyor ancak öyle 4 yıllık tıp eğitimine başlayabiliyorsunuz.Bunları bitirnce de hekimlik yapamıyorsunuz ancak asistanlığa başvurmaya hak kazanıyorsunuz.İlave 3-6 yıl süren branş eğitimi var daha.Arkasından yan dal da var değişen sürelerde branşa göre.Yani minimum 8 yıl ortalama 10 yıl bir eğitim almanız gerekiyor asistanlığa başlamak için liseden sonra.Burda kısaltıkları denilen bir yıl ki çokta hoş karşılanmıyor bu durum.Ciddi endişeler var. Türkiye'de ise liseden sonra direkt tıp eğitimine başvurma hakkı var sadece 6 yıllık tıp eğitimini tamamlayan asistanlığa başlayabiliyor TUS'u kazanırsa.Hatta hekimlik yapabiliyor sadece 6 yıllık eğitimle hemde yeterlilik sınavı bile olmadan.Özetle ABD ve çoğu AB ülkesine kıyasla Türkiye'de tıp eğitimi asistanlığa başlama halinde bile 3-4 yıl zaten daha kısa ne yazık ki.
12
Cevapla
hasan
Bence hızlandırılmış eğitimin yerine eczacılık, biyoloji, veteriner vb fakültelerden mezun olanlarında tıp fakültelerinde doktora eğitimi yaparak, perfüzyonist, endoskopist, safenatör, endovasküler girişimlerde uzman olmalarını sağlanabilir. Nitekim, iyi eğitilmiş bazı teknisyenler abdominal aort anevrizması olan hastalara stent grefti başarıyla uygulayabiliyorlar. Böylece birçok ihtiyaçlar karşılanabilir. Tabiatıyla bu girişimler yine bir hekimin endikasyonu ve nezaretinde yapılmalıdır.
4
Cevapla
Yorum Yaz
0/300