Coğrafi bilgi sistemlerini kullanarak yazılım ve modeller geliştiren, Türkiye’nin en büyük veri tabanı kaynağına sahip şirketi Maptriks’in verilerine göre Türk halkı en çok gıda ve içeceğe, en az sağlık ve eğitime harcama yapıyor.
Türkiye’nin demografik, sosyo ekonomik ve harcama verilerinden derlenen araştırmaya göre Türkiye genelinde toplam 29 ilin nüfus büyüklüğü 750 binin üzerinde iken İstanbul Türkiye nüfusunun yüzde 18’lik diliminde bulunuyor. Yaş gruplarının Türkiye ortalamalarına göre ise 0-14 yaş grubunun Türkiye ortalaması yüzde 25 iken 65 ve üzeri yaş grubunun Türkiye ortalaması yüzde 8 oldu.
Türk halkı ayda ortalama 2.500 TL harcıyor
Türkiye’deki nüfusun genel harcama verilerinin de yer aldığı araştırmada hane halkı başına aylık ortalama tüketim harcamasının 2.496 TL olduğu kaydedildi. Türk halkının yaptığı harcamaların yüzde 26’sı konut, su, gaz gibi giderlere yapılırken bunu yüzde 20’lik harcama oranı ile gıda ve alkolsüz içecekler takip etti. Ancak lokanta ve yemek hizmetleri için yapılan yüzde 6’lık harcama da dâhil edildiğinde bu oran yüzde 26’ya kadar çıkıyor. Üçüncü sırada ise yüzde 17’lik oran ile ulaştırma için yapılan harcamalar bulunuyor.
Sağlık ve eğitim harcamaları yüzde 2’lik harcama payları ile listenin en altında yer alırken eğlence ve kültür için yapılan harcamaların genel harcamalar içindeki payı yüzde 3’te kaldı.
Türkiye’deki hane gelirlerinin de yer verildiği araştırmada hane halkı başına aylık ortalama 2.496 TL olan tüketim harcamasına karşılık ortalama aylık gelir 2.644 TL oldu. İstanbul 3.534 TL ile ortalama gelirin en fazla olduğu il olurken hane halkı başına en düşük gelirin düştüğü il ise 1.109 TL ile Bayburt oldu.