Medimagazin logo

Bu Yönetmelik internleri TUS'a çalışmanın 'kolay' olduğu yerlere götürecek!

Bu Yönetmelik internleri TUS'a çalışmanın 'kolay' olduğu yerlere götürecek!
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

 

Yatay geçiş yönetmeliğinde Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından yapılan değişikliklerin yaratabileceği sorunlar ve öneriler

 

Prof.Dr.Şükrü Hatun

Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı

 

             Yüksek Öğretim Kurulu tarafından yatay geçişle ilgili yapılan yeni düzenlemelere göre kurumlar arası yatay geçiş kontenjanları önceki yönetmeliğe göre 2,5-6 katlık artış göstermiştir. Önceki yönetmelik 0-50 öğrenci sayısına 2, 51-100 öğrenciye 3, 100 ve üzerine 4 kontenjan verirken yeni düzenlemedeki %10 ifadesi örneğin bizim fakültemiz için bu sayıyı  her sınıf için 24’e (6 kat) çıkarmaktadır.   Tıp Fakültelerinin kontenjanlarının artmasının tıp eğitimi ile ilgili en önemli sorun haline geldiği bugünlerde  bir çok fakültenin fiziki olarak genişleyebilecek eğitim alanı yoktur. Fakültemiz 1. sınıfının yeni kayıt, yabancı öğrenci ve sene tekrarı yapan öğrencilerle birlikte güncel mevcudu 291 öğrencidir. Yeni yönetmelik değişikliği ile verilen %10’luk yatay geçiş kontenjanının tamamının –bu yıl olmasa da- önümüzdeki yıllarda kullanılması durumunda bu rakam bu yıl rakamları ile hesaplandığında 315’e ulaşacaktır. Bu boyutta bir öğrenci yükünün amfilere sığmamasının yanı sıra  ilerleyen yıllarda klinik uygulama ve küçük grup çalışmaları için yaratacağı zorluklar kolaylıkla öngörülebilir.

 

Yeni değişiklik yatay geçişi önceki yönetmeliğin izin vermediği  hazırlık, ilk ve son dahil olmak üzere bütün eğitim dönemlerine yaymaktadır. Bu şekildeki uygulama eğitimin hemen başında öğrencilerin yatay geçiş yapılacak fakülte arayışlarına neden olacak,   tıp eğitiminde çok önemli bir dönem olan intörnlük dönemindeki eğitimin planlanması  ve etkinliği açısından da önemli sorunlara neden olacaktır. Ayrıca intörnlük eğitiminin layıkıyla yapıldığı kurumlardan TUS sınavına çalışmanın daha kolay olduğu yerlere doğru yatay geçiş talepleri artacaktır. Bu şekilde uygulama ek olarak  yatay geçiş başvuru yükünün ve bürokrasisini belirgin şekilde arttıracaktır.

 

Yeni değişiklikle yatay geçiş başvurularının, eğitim yılı başladıktan sonraki 1 aya kadar yapılmasına izin verilmesi hem ders programı ve eğitim aktivitelerinin planlanmasında zorluklara, hem de yatay geçiş yapan öğrencilerin geç başladıkları bir dönemde başarısız olma ihtimalleri nedeniyle 1 yıla varan kayıplara yol açacaktır. Daha somut anlatmak gerekirse; Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi ilk üç yılda,  sistem temelli entegre ders kurulları ile eğitim yapan bir fakültedir. İlk eğitim yılında beş ders kurulu bulunmakta ve 1. ayda ilk kurul tamamlanıp sınavı bitmektedir. Yeni yönetmelikle fakültemiz 1. sınıfına geçen bir öğrenci ilk kurulu kaçırdığı ( ve sıfır aldığı) için finale girmek zorunda kalacak; finalden ve bir ara sınavı eksik dört kuruldan alacağı notlarla geçme notu olan 65’i tutturmak zorunda kalacaktır. Tüm kurullara giren öğrencilerde dahi 65 ortalama tutturamadıkları için sınıfta kalma oranları %20 civarındayken, bir kurulu eksik bir öğrencinin bu riski çok daha yüksek olacaktır. Bu durum bir yandan caydırıcı olmakla birlikte sonuçlanmayan yatay geçiş başvurularını ve bürokrasiyi çok artıracak ayrıca bu başvuruları değerlendiren kurulların iş yükü ve verimliliğini olumsuz etkileyecektir.

 

Yine başvuruların bir aya kadar yapılabilmesine izin veren yeni değişiklik,  yatay geçiş işlemlerinde başka belirsizliklere de yol açacaktır. Başvuru takvimi merkezi olarak belirlendiği için tüm başvuruların alınıp sıralama yapılması için diploma programları, yasal başvuru süresinin sonuna kadar beklemek zorunda kalacaktır. Bu nedenle tüm işlemlerin tamamlanıp öğrencilerin yatay geçiş ile yeni programlarına kayıtlarının yapılarak eğitime başlayabilmeleri en iyi ihtimalle başvuruların sona erdiği ilk 1 aylık süreden de daha sonra olabilecektir. Tüm programlar için önemli olmakla birlikte özellikle çok yoğun teorik ve uygulama yükünün olduğu tıp eğitiminde bu gecikme telafi edilebilir değildir. Öğrencilerin intibakı ve uygun dönemden eğitime başlamalarına kadar geçen sürelerde çok ciddi zaman kayıpları kaçınılmaz olacaktır.

 

Bütün bunların ötesinde bu şekildeki bir uygulama,öğrencilerin fırsat eşitliği ve adalet kavramlarında ciddi erozyona sebep olacağı gibi,  öğrencilerde ve öğretim üyelerinde kurum aidiyetinin gelişmesini engelleyebilecektir.

 

Bu görüşler  temelinde önerilerimiz aşağıdadır.

 

1.      Yönetmelik değişikliğindeki  % 10 kontenjan yerine eski yönetmelikteki rakamlar geçerli olmalıdır ve yatay geçiş kontenjan açıp açmayacağına üniversiteler/fakülteler karar verebilmelidir.

2.      Tıp Fakülteleri 1 ve 6.sınıflarına yatay geçiş yapılmamalıdır

3.      Kendi okullarında bir üst sınıfa geçemeyen öğrencilere kesin olarak  yatay geçiş imkanı verilmemelidir

4.      Yatay geçiş kabulünde geçmek istediği üniversitenin diploma programının girdiği yıldaki taban puanının % 70, o yılki sınıf  başarı notunun % 30 etkili olacağı bir sistem getirilmelidir. Anacak bu şekilde bir çok öğrenci için yatay geçiş bir başarı hedefi olabilecek ve bu şekilde daha adil bir değerlendirme yapılabilecektir.

5.      Yatay geçiş başvurusu ile ilgili işlemlerin kesin olarak eğitim döneminden önce bitirilmesi sağlanmalıdır.

bu
yönetmelik
internleri
tus'a
çalışmanın
'kolay'
olduğu
yerlere
götürecek!
Yorum (8)
alimert cantas
intörn doktorları amele gibi çalıştır ( kan al- hasta getir götür- dosya hazırla vs vs... ) sonrada TUS ta onlardan başarı bekle... yok öyle ....tabiiki öğrenciler rahat çalışma imkanı olan yere gider... çok merak ediyorum bu yazıyı ele alan hekim arkadaşta aynısı yapmaz mıydı ? ( rahat intörnlük olan yerde çalışmayı istemez miy di ? ? )
3
Cevapla
dr
"intörnlük eğitiminin layıkıyla yapıldığı kurumlar" ile kastedilen intornlere kan alma, şeker bakma, hasta dosyalarını dolaba yerleştirme gibi eğitimlerin yoğun şekilde verildiği kurumalar mıdır?
4
Cevapla
gariban doktor
Keşke intörnlüğü Eğitim Araştırma Hastanelerinde yapma imkanı verseler. O zaman daha güzel olur. Bir hemşire kadar kıymet verilmeyen, hemşireler tarafından azarlanılmasına göz yumulan, hemşirelerin ve diğer sağlık memuru personellerin kollandığı bir tıp fakültesinde neden intörnlük yapılmak istenilsinki? Madem intörn çok kıymetli sizin için önce hak ettiği değeri verin, hekim olarak görün onları, diğer sağlık personellerine ezdirmeyin ezilmesine göz yummayın, ondan sonra buralarda ahkam kesin.
5
Cevapla
FATİH ARABACI
TUS a çalışmaya gerek yok artık arkadaşlar aile hekimi olun daha çok kazanın daha az risk alın daha az yourulun ... Aklınızı kullanın bizim gibi yapmayın....
2
Cevapla
Atilla gündüz
Önerilen taslakta sayın dekan ;kendi okulunda bir üst sınıfa geçemeyen öğrencinin yatay geçişinin olmaması gerektiğini belirtmiş ,neden?.Bir öğrenci okuduğu kurumda başarılı olamayıp proğramı daha hafif veya sıralamada daha düşük puanlı bir kuruma niye geçemesin,sınıfta kaldığı üniversiteye mahkum mu olsun.Yatay geçişin mantığında aynı zamanda şu veya bu nedenle okuduğu kurumda sınıfta kalan veya zorlanan bir öğrenciye başka bir şans daha tanımaktır.Ben 1983-89. Lı yıllarda Ankara da bir üniversitede okuyup .bazı öğretim. Üyelerinin ve okulun kurul vs gibi müfredat kaprisi nedeniyle sınıf geçemeyen/geçirilmeyen arkadaşlardan okul değiştirip bugün önemli akademik ünvanlara ulaşmış (hakkıyla) kişiler bilirim,isteyene adresleri hazır.
2
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir