Her şey 5 yıl önce Vinci grubuna bağlı Euravia şirketinde çalışan yol yapım işçisi Jose Francisco Serrano Andrade'nin cilt kanserinden ölümüyle açılan davayla başladı. Andrade'nin hastalığında ve ölümünde işverenin 'affedilmez kabahati' olduğuna hükmetti ve gerekçeli hükmünde "asfalttan yansıyan ışınların- ve bu arada soluduğu, asfalttan çıkan dumanın- güneşin ültraviyole ışınlarıyla birleşmesi, ya ültraviyolenin sebep olduğu tehlikeyi, ya da alfastın sebep olduğu tehlikeyi artırmaktadır" denildi. Şirketin tehlikeyi bildiği halde gerekli güvenlik önlemlerini almadığına ve ailenin tazminat davası açabileceğine karar verdi. Fransız hükümetine bağlı olarak çalışan Gıda, Çevre, İş güvenliği ve Sağlığı Ajansı ülkede büyük yankı bulan olay sonrası asfalt yapımında kullanılan bitüm maddesinin insanda ciddi kanser riskleri ortaya çıkardığını 290 sayfalık detaylı bir raporla duyurdu. Andrade'nin aile avukatı işveren aleyhine alınan mahkeme kararının ilk olduğunu söyleyerek "Yollara 150 derece ısıda dökülen asfalttan yayılan toksik ve kanserojen dumanla bağlantısı bir mahkeme tarafından kabul edildi. Bu emsal davalar için çok önemli" dedi. Şirketin avukatları ise bilirkişi raporunun hastalığın uzun süreli güneş ışınlarına maruz kalmaktan kaynaklandığını gösterdiğini, mahkemenin kararını anlayamadıklarını ve temyiz edeceklerini açıkladı.
Döşeme aşamasında risk en üst seviyede
Uzm. Dr. Yavuz Dizdar (İstanbul Üniversitesi Onkoloji Enstitüsü):
Asfalt içeriği nedeniyle elbette kanserojen maddeler içerir. Bu maddeler de özellikle asfaltın ilk döşenmesi sırasında en üst seviyededir, kurumayla birlikte olasılıkla ciddi bir sorun oluşturmaz. Bu ortamda çalışan kişiler için iş güvenliğine dair önlemler alınmalıdır. Arnavut kaldırımı yapmak, özellikle trafiğin çok hızlı akmadığı alanlarda, şehir merkezlerinde çözüm için yardımcı olabilir.