KONYA- Eğitimin en önemli dönemlerinden biri olan “İntörn Hekimlik” döneminde tıp eğitimi, yaşanan problemler, görüşler ve çözüm önerilerini paylaşmak üzere ülkemizde ilk olan “Türkiye Ulusal İntörn Hekimlik Çalıştayı” Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi tarafından gerçekleştirildi. Ülkenin dört bir yanından gelen Tıp fakültelerimizin öğrenci temsilcileri ile geniş katılım sağlanan bu çalıştayda, intörnlük dönemi ve bu döneme hazırlayan süreç de gözden geçirildi.
Çalıştayın açılış konuşmasını yapan Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Serdar Göktaş, tıp fakülteleri intörn öğrenci temsilcilerine hitaben yaptığı konuşmada, klinik öncesi ve klinik sonrası dönemlerin iyi bir entegrasyonu ile hekimlik becerilerinin uygulama alanı da sayılabilecek intörn hekimlik döneminde yaşanan problemlerin çözümüne ve iyi örneklerin paylaşımına zemin sağlayacak olan çalıştayın, tıp fakülteleri arasında sosyal paylaşım ve işbirliği ortamı oluşturması dileğiyle toplantıyı başlattı.
Çalıştay süreci hakkında bilgi veren Dekan Yardımcısı Şerefnur Öztürk, tıp fakültelerinin yüksek bir çoğunlukla temsiliyetinin ve her bir temsilcinin fakültesinin sözcüsü olmasının önemini vurgulamış ve bu çalıştaydan çıkacak önerilerin sürece olumlu katkılar oluşturacağına inandıklarını belirtti.
Çalıştayın düzenleme kurulunda yer alan Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Serdar Göktaş, Dekan Yardımcısı Prof. Dr. Şerefnur Öztürk, Başkoordinatör Prof. Dr. Onur Ural, Dönem VI Koordinatörü Prof. Dr. Ahmet Ak, Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi TEBAD Başkanı Yard. Doç. Dr. Ayşen Melek Aytuğ Koşan, Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrenci temsilcileri İnt. Dr. Ali Yayla ve Stj. Dr. Abdullah Yeşilkaya programın hazırlanış sürecinde Türkiye'deki değişik bölgelerden tıp fakülteleri ile iletişim içinde çalıştayın geniş bir katılımla gerçekleşmesini sağladı.
Çalıştay kapsamında intörn hekim tanımı, Dünya ve Türkiye’de İntörn Hekim Profili Yrd. Doç. Dr. Ayşen Melek Aytuğ Koşan tarafından intörn temsilcileri ile interaktif bir şekilde değerlendirilmiş ve intörn tanımında bile bir görüş birliği olmadığı ve mevcut durumda intörn tanımlamasının da yapılması gerektiği ortaya çıkmıştır. İntörn hekimlik döneminde eğitim programına genel bakış Prof. Dr. Ahmet AK tarafından aktarılmış ve bu konuda ülke düzeyinde farklılıklar vurgulandı.
İntörn hekim hangi becerileri öğrenmeli? başlığı altında ise Doç. Dr. Kürşat Altınbaş hekim olmaya bir adım kala, hatta hekim sayılıyorken hekim adaylarının edinmeiş olması gereken becerilerden ve iyi hekim olmak ve iyi birey olmak kavramlarını değerlendirdi.
Hekimliğin en önemli yanlarında olan iletişim ve ilişkilerin yönetilmesi ise intörn hekim-hasta, intörnhekim-hasta yakını, intörn hekim-öğretim üyesi, intörn hekim-araştırma görevlisi, intörn hekim-hemşire, intörn hekim- diğer yardımcı personel ilişkisi nasıl yönetilmeli? Başlıkları altında Yrd.Doç. Dr. Memduha Aydin tarafından gözden geçirildi. İntörn hekimlik uygulamaları sırasında sıklıkla karşılaşılan etik, hukuksal sorunlar ise “İntörn hekim olmanın yasal ve etik boyutu ie Prof. Dr. Kamil Hakan Doğan tarafından anlatıldı. İntörnlük döneminde hız kazanan TUS süreci ve mezuniyet sonrası döneme etkileri “TUS sürecinin intörnlük sürecine etkileri ve alternative çözümler” başlığı altında Dr. Dilber Cemre Karakuzu tarafından yaşam deneyimleri olarak aktarıldı.
Çalıştay programında en önemli ve belirleyici kısım ise 26 tıp fakültesi temsilcisinin, kendi fakültelerinde intörnlük dönemine ilişkin, olumlu örneklerini ve geliştirilmesi gereken örneklerini sunması ve takiben, katılımcılardan keypad ile oylanarak bu örneklerden en yüksek puan alanların belirlenmesi oldu. Yirmialtı tıp fakültesinde uygulanmakta olan iyi uygulamalar biraraya getirilerek önerilmesi ve yaygınlaştırılması gereken en iyi uygulamaları oluşturdu. Benzer şekilde oylamalarda geliştirilmesi gereken özellikler ise yine biraraya getirilerek, üzerinde düşünülmesi, düzeltilmesi gereken özellikler olarak ortaya konmuştur. Hazırlanan taslağın kısa sürede geliştirilerek “Ulusal İntörn Hekimlik Bildirgesi” olarak tıp eğtimi camiasına ve ilgililere sunulacağı belirtildi.
Çalıştaya Katılan Tıp Fakülteleri ve Temsilcileri
Afyon Kocatepe Üniversitesi- Int. Dr. Nebi Ayrancı
Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt Dr. İffet Tiftikçi
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Uğur Ergünkoyun
Balıkesir Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Sinem Ceyda
Başkent Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Orhan Ayata
Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt Dr. İsmail Aykut
Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Merve Fırıncıoğulları
Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi –İnt Dr. Nur Tozluklu
Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnr. Dr. Ömer Oğuzhan Ünsal
Erzincan Üniversitesi Tıp Fakültesi – Int. Dr. Uğur Erkan
Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt. Dr. Şuayıp Ceylan
Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tıp Fakültesi-İnt. Dr. Gökçe Çiçek Arık
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Fırat Güneş
İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi –İnt. Dr. Necdet Can Özdener
İstanbul Bilim Üniversitesi Tıp Fakültesi –İnt. Dr. Muhammed Habib Aksel
İstanbul Medipol Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Muhammed Serpiİ
İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt. Dr. Feyza Gül
Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi –İnt. Dr. Oğuzhan Delican
Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Musa Ceyhan
Necmettin Erbakan Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi – İnt. Dr. Süleyman Taygurt
Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt. Dr. Naci Kılıçarslan
Sakarya Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt Dr. Büşra Öner
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt Dr. Kübra Özlem
Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Ali Yayla, Staj. Dr. Abdullah Yeşilkaya
Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Mevlut Kürşat Gürdal
Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt Dr. Furkan Baran
Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt. Dr. Gözde Anlı
Ufuk Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt Dr. Fatih Mehmet Kaya
Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi- İnt Dr. İbrahim Toprak
Yeditepe Üniversitesi Tıp Fakültesi – İnt Dr. Ecenur Çınar