Başbakan Yardımcılığı(Hazine Müsteşarlığı)’ndan:
MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI GENEL ŞARTLARI
A. SİGORTANIN KAPSAMI
A.1. Sigortanın Konusu
Bu sigorta sözleşmesi ile sigortalının poliçede belirtilen ve ilgili taraflarca konusu tarif edilerek sınırlarıçizilen mesleki faaliyeti ifa ederken;
a) Sözleşme süresi içinde meydana gelen olay sonucu doğan ve sorumluluk hükümleri uyarınca tazmini sözleşme süresi içinde ya da sonrasında talep edilen zararlara karşıveya
b) Sözleşme yapılmadan önce veya sözleşme yürürlükteyken meydana gelen olay nedeniyle, sadece sözleşme süresi içinde sigortalıya karşıileri sürülebilecek taleplere karşı,
sözleşmede belirtilen miktara kadar isteme ilişkin makul giderleri de içerecek şekilde teminat verilir. Taraflar, (a) ve (b) bentlerinden birini içerecek şekilde sözleşme yapabilecekleri gibi, her ikisini içerecek şekilde de sözleşme yapabilir.
Sigortalının işletmesi ile ilgili sorumluluğu için yaptırılmışsa, sözleşmede aksine hüküm yoksa bu sigorta, sigortalının temsilcisi ile işletmenin veya işletmenin bir kısmının yönetiminde, denetiminde ve işletmede çalıştırılan kişilerin sorumluluğunu da karşılar.
A.2. Sigortanın Coğrafi Sınırı
Bu sigorta, sigortalının Türkiye Cumhuriyeti sınırlarıiçinde ifa ettiği mesleki faaliyetler için geçerlidir; ancak, taraflar sigortalının yurtdışında yürüteceği mesleki faaliyetlerin de sigorta kapsamına alınmasınıkararlaştırabilir.
A.3. Teminat Dışında Kalan Haller
Aşağıdaki hâller teminat kapsamıdışındadır:
a) Sigortalının, poliçede belirlenmişve sınırlarıhukuk kurallarıveya etik kurallar ile tespit edilen mesleki faaliyeti dışındaki faaliyetlerinden kaynaklanan tazminat talepleri,
b) Mesleki faaliyetin ifasısırasında sigortalıtarafından kasten sebep olunan her tür olay ile davranışları,
c) Sigortalıveya çalıştırdığıkişilerin, poliçede belirtilen mesleki faaliyeti ifa ederken alkol, uyuşturucu ya da narkotik maddelerin tesiri altında bulunmasısonucunda meydana gelen olaylar.
A.4. Aksine Sözleşme Yoksa Teminat Dışında Kalan Haller, Tazminat Talepleri ve Ödemeler
A.4.1 Aksine Sözleşme Yoksa Teminat Dışında Kalan Haller
a) Herhangi bir bilgisayar esaslıveya elektronik ortamda saklanabilir, yazılı, basılmışveya herhangi bir yöntem ile (veya benzer bir şekilde) tekrar çoğaltılmışolsun veya olmasın her tür belge kaybıveya sigortalının bakım, gözetim ve kontrolüne verilmişbilgi ve malzemenin kaybıveya imha edilmesi;
b) Türkiye Cumhuriyeti mahkemeleri haricinde bir mahkemede açılan tazminat davalarıve tahkim;
c) Her türlühaksız rekabet.
A.4.2 Aksine Sözleşme Yoksa Teminat Dışında Kalan Tazminat Talepleri
a) Her tür patent, telif hakkıile ticaret unvanı, marka ve benzeri fikrîmülkiyet hak ihlallerinden kaynaklanan tazminat talepleri;
b) Sigortalının mesleki faaliyeti ifasısırasında anne, baba, kardeş, eşve çocuklarına karşısorumluluğundan doğan tazminat talepleri;
c) Her türlüçevre kirliliğinden doğrudan veya dolaylıolarak doğan sorumluluklar nedeniyle yapılan tazminat talepleri;
ç) Niteliği ne olursa olsun aşağıdaki hâllerden doğrudan veya dolaylıolarak kaynaklanacak tazminat talepleri:
aa) Herhangi bir nükleer yakıttan veya nükleer yakıtın yanmasısonucu meydana gelen nükleer atıklardan kaynaklanan iyonize ışınımlar veya kirlilik,
bb) Radyoaktif, zehirli, patlayıcıveya herhangi bir patlayıcınükleer bileşim veya bunun nükleer bir parçasının tehlikeli özellikleri,
cc) Diethylstilbesterol (DES), dioxin, urea formaldehyde, asbest, asbestli ürünler veya asbest içeren ürünlerin varlığından, üretiminden, elleçlenmesinden, işlenmesinden, satış, dağıtım, depolama, bırakılma veya kullanımından kaynaklanan her tür hastalık (kanser dahil) veya asbestten kaynaklanan bütün tazminat talepleri.
d) Bir sözleşmenin ifasına veya özel bir anlaşmaya dayanıp, sigortalının yasal sorumluluk ölçüsünüaşan her tür talepleri;
e) Manevi tazminat talepleri.
A.4.3 Aksine Sözleşme Yoksa Teminat Dışında Kalan Ödemeler
a) İdarîve adlîpara cezalarıdahil her tür ceza ve cezai şartlar;
b) Sigortalının iflasına bağlıolarak ortaya çıkabilecek her tür zarar;
c) Sigortalının aleyhine cezai takibata geçilmesi hâlinde, bu takibattan doğan diğer bilumum masraflar;
ç) İsteme ilişkin sigorta bedelini aşan giderler.
A.5. Sigortanın Başlangıcıve Sonu
Sigorta, poliçede başlama ve sona erme tarihleri olarak yazılan günlerde, aksi kararlaştırılmadıkça, Türkiye saati ile öğlen saat 12.00’de başlar ve öğlen saat 12.00’de sona erer.
B. ZARAR VE TAZMİNAT
B.1. Rizikonun Gerçekleşmesi
Sözleşmenin;
- A.1.’in (a) bendinde belirtilen şekilde yapılmasıhâlinde, sigortalının, sözleşme süresi içinde yürüttüğümesleki faaliyeti dolayısıyla, gerek sözleşme dönemi gerekse sözleşmenin bitiminden itibaren iki yıl içinde başkalarının zarara uğramasısonucunda,
- A.1.’in (b) bendinde belirtilen şekilde yapılmasıhâlinde bir yıldan az olmamak kaydıyla sözleşme yapılmasından önce veya sözleşme yürürlükteyken meydana gelen olaya bağlıolarak;
a) Sigortacının bilgisi ve yazılımuvafakatıdahilinde olmak koşuluyla sigortalıtarafından ödeme yapılmasıveya,
b) Sigortacının, sigortalıya ayrıca hukuki yardımda bulunmayıda üstlendiği mesleki sorumluluk sigortalarında, tebligat ile davanın veya hukuki takibin öğrenilmesiyle,
c) Zararın gerçekleştiğinin ve bu zararın sigortalının sorumluluğundan kaynaklandığının mahkeme tarafından karar altına alınmasıhallerinde
riziko gerçekleşmişolur.
B.2. Rizikoya İlişkin Olarak Sigorta Ettirenin ve Sigortalının Yükümlülükleri
Sigortalıve sigorta ettiren, aşağıdaki hususlarıyerine getirmekle yükümlüdür:
a) Sigortalısorumluluğunu gerektirecek olayları, on gün içinde, sigortacıya bildirmek,
b) Haberdar olduğu andan itibaren rizikonun gerçekleştiğini, derhal sigortacıya ihbar etmek,
c) Sigorta sözleşmesi yokmuşgibi, imkanlarıölçüsünde zararın önlenmesi, azaltılmasıve artmasının önlenmesi için gerekli her türlüönlemi almak ve bu amaçla sigortacıtarafından verilecek mesleki faaliyet dışındaki sigortacılıkla ilgili makul talimatlara uymak,
ç) Sigortacının talebi üzerine, olayın ve zararın nedeni ile hangi hâl ve şartlar altında gerçekleştiğinin ve sonuçlarının tespitine; tazminat yükümlülüğüve miktarıile rücu hakkının kullanılmasına yarayacak, elde edilmesi mümkün bilgi ve belgeleri makul sürede vermek,
d) Zarardan dolayı, dava yolu ile veya başka yollarla bir tazminat talebi karşısında kaldığıveya aleyhine cezai kovuşturmaya geçildiği hâllerde, durumdan sigortacıyıderhal haberdar etmek ve tazminat talebine ve cezai kovuşturmaya ilişkin olarak almışolduğu ihbarname, davetiye ve benzeri tüm belgeleri gecikmeksizin sigortacıya vermek,
e) Sigorta konusu ile ilgili başka sigorta sözleşmesi varsa bunlarısigortacıya bildirmek.
B.3. Rizikoya İlişkin Olarak Sigortacının Hak, Borçve Yükümlülükleri
B.3.1. Giderlerin Ödenmesi
Sigortacı, zararıönleme, azaltma, artmasına engel olma ve rücu haklarının korunmasına yönelik sigortalının yaptığımakul giderleri, bunlar faydasız kalmışolsalar bile, sigorta tazminatından ayrıolarak tazmin eder. Sigortacı, sigorta ettirenin istemi üzerine giderlerin karşılanmasıamacıyla gerekli tutarıavans olarak ödemek zorundadır.
B.3.2. Tazminata İlişkin Avans Verilmesi
Sigortacı, sigortalının talebi üzerine, tazminat talebine ilişkin giderler için avans vermek zorundadır.
B.3.3. Tazminatın Ödenmesi
Rizikonun gerçekleşmesi hâlinde, özel durumlar hariçolmak üzere, hangi belgelerin istenileceği poliçe ekinde açık ve anlaşılır şekilde yer almak zorundadır.
Sigorta tazminatı, rizikonun gerçekleşmesini müteakip ve rizikoyla ilgili belgelerin sigortacıya verilmesinden sonra sigortacının edimine ilişkin araştırmalarıbitince ve her hâlde rizikonun gerçekleştiğine ilişkin bildirimin yapılmasından kırkbeşgün sonra muaccel olur. Sigortacıya yüklenemeyen bir kusurdan dolayıinceleme gecikmişse süre işlemez.
Araştırmalar, rizikonun gerçekleştiğine ilişkin bildirimin yapılmasından ya da zarar görenin doğrudan sigortacıya başvurmasından başlayarak üçay içinde tamamlanamamışsa; sigortacı, tazminattan mahsup edilmek üzere, tarafların mutabakatıveya anlaşmazlık hâlinde mahkemece yaptırılacak ön ekspertiz sonucuna göre süratle tespit edilecek hasar miktarının en az yüzde ellisini avans olarak öder.
Borçmuaccel olunca, sigortacıihtara gerek kalmaksızın temerrüde düşer.
Sigortacının temerrüt faizi ödeme borcundan kurtulmasınıöngören sözleşme hükümleri geçersizdir.
Zarar, sosyal güvenlik kurumlarıtarafından karşılandığıölçüde sigortacının sorumluluğu sona erer.
B.3.4. Sigortalıya Yardım
Sigortacı, sigortalıtarafından usulüne uygun olarak bildirimde bulunulmasıya da zarar gören tarafından kendisine doğrudan talepte bulunulmasından itibaren beşgün içinde, zarara uğrayanın istemleriyle ilgili olarak ve sigortalının adına, fakat sorumluluk ve tüm giderler kendisine ait olmak üzere, gerekli hukuki işlemlerin gerçekleştirilip, kararların alınmasınıve ayrıca savunmaya yardımda bulunmayıüstlenip üstlenmeyeceğini sigortalıya bildirir. Bu sürenin sonuna kadar yapılmasızorunlu işlemleri sigortalıyürütür. Sigortacıyaptığıişlemlerde sigortalının hak ve menfaatlerini gözetir.
Sigortacıbildirimde bulunmamışsa, sigortalıaleyhine kesinleşen tazminatıöder. Ancak, sigortalının sigortacının onayınıalmadan yaptığısulh sözleşmesi, bildirimden itibaren onbeşgün içinde onay verilmemişse, sigortacıya karşıgeçersizdir; sigortacıhaklıolmayan sebeplerle sulhe onay vermekten kaçınamaz.
B.3.5. Sigortacının Zarar Görenden Bilgi Alma Hakkı
Sigortacı, zarara sebep olan olayın ve zarar miktarının belirlenmesi amacıyla, zarar görenden bilgi isteyebilir. Zarar gören, sağlanmasıihtimali bulunan ve istenilmesi haklıgörülebilecek ilgili tüm belgeleri sigortacıya vermek zorundadır. Zarar görenin bu zorunluluğa uymamasıhâlinde, durumun zarar görene yazılıbildirilmişolmasıkaydıyla, sigortacının sorumluluğu, zorunluluk yerine getirilmişolsaydıödemek zorunda kalacağımiktarla sınırlıdır.
B.4. Halefiyet
Sigortacı, ödediği tazminat tutarınca, hukuken sigortalının yerine geçer.
B.5. Doğrudan Dava Hakkı
Zarar gören, uğradığızararın sigorta bedeline kadar olan kısmının tazminini, sigorta sözleşmesi için geçerli zamanaşımısüresi içinde kalmak şartıyla, doğrudan sigortacıdan isteyebilir.
C. ÇEŞİTLİHÜKÜMLER
C.1. Sigorta Priminin Ödenmesi ve Sigortacının Sorumluluğunun Başlaması
Sigortacının sorumluluğu, primin ödenmesi ile başlar. Aksi kararlaştırılmadıkça, primin ödenmemesi hâlinde, poliçe teslim edilmişolsa dahi sigortacının sorumluluğu başlamaz ve bu şart poliçeye yazılır.
C.2. Sigortalıve Sigorta Ettirenin Sözleşme YapıldığıSırada Beyan Yükümlülüğü
Sigorta ettiren sözleşmenin yapılmasısırasında bildiği veya bilmesi gereken tüm önemli hususlarısigortacıya bildirmekle yükümlüdür. Sigortacıya bildirilmeyen, eksik veya yanlışbildirilen hususlar, sözleşmenin değişik şartlarda yapılmasınıgerektirecek nitelikte ise, önemli kabul edilir. Sigortacıtarafından yazılıveya sözlüolarak sorulan hususlar, aksi ispat edilinceye kadar önemli sayılır.
Sigortacısigorta ettirene, soru listesi vermişse, listedeki sorular dışındaki hususlarda sigorta ettirene hiçbir sorumluluk yüklenemez; meğerki, sigorta ettiren önemli bir hususu kötüniyetle saklamışolsun.
Sigortacıiçin önemli olan bir husus bildirilmemişveya yanlışbildirilmişolduğu takdirde, sigortacıonbeşgün içinde sözleşmeden cayabilir veya prim farkıisteyebilir. İstenilen prim farkının on gün içinde kabul edilmemesi hâlinde, sözleşmeden cayılmışkabul olunur. Önemli hususun sigorta ettirenin kusuru sonucu öğrenilememişolmasıveya sigorta ettiren tarafından önemli sayılmamasıdurumu değiştirmez. Ancak, bildirilmeyen veya yanlışbildirilen bir hususun ya da olgunun gerçek durumu sigortacıtarafından biliniyorsa, sigortacıbeyan yükümlülüğünün ihlal edilmişolduğunu ileri sürerek sözleşmeden cayamaz. İspat yüküsigorta ettirene aittir.
Sigortacı, cayma hakkının kullanılmasından açıkça veya zımnen vazgeçmişse veya caymaya yol açan ihlale kendisi sebebiyet vermişse ya da sorularından bazılarıcevapsız bırakıldığıhâlde sözleşmeyi yapmışsa sözleşmeden cayamaz.
Cayma hâlinde, sigorta ettiren kasıtlıise, sigortacırizikoyu taşıdığısüreye ait primlere hak kazanır.
Rizikonun gerçekleşmesinden sonra, sigorta ettirenin ihmali ile beyan yükümlülüğüihlal edildiği takdirde, bu ihlal tazminatın miktarına yahut rizikonun gerçekleşmesine etki edebilecek nitelikte ise, ihmalin derecesine göre tazminattan indirim yapılır. Sigorta ettirenin kusuru kast derecesinde ise beyan yükümlülüğünün ihlali ile gerçekleşen riziko arasında bağlantıvarsa, sigortacının tazminat ödeme borcu ortadan kalkar; bağlantıyoksa, sigortacıödenen primle ödenmesi gereken prim arasındaki oranıdikkate alarak sigorta tazminatınıöder.
C.3. Sözleşmenin DevamıSırasındaki Beyan Yükümlülüğü
Sigorta ettiren, sözleşmenin yapılmasından sonra, sigortacının izni olmadan rizikoyu veya mevcut durumu ağırlaştırarak tazminat tutarının artmasınıetkileyici davranışve işlemlerde bulunamaz.
Sigorta ettiren veya onun izniyle başkası, rizikonun gerçekleşme ihtimalini artırıcıveya mevcut durumu ağırlaştırıcıişlemlerde bulunursa yahut sözleşme yapılırken açıkça riziko ağırlaşmasıolarak kabul edilmişbulunan hususlardan biri gerçekleşirse derhâl; bu işlemler bilgisi dışında yapılmışsa, bu hususu öğrendiği tarihten itibaren en geçon gün içinde durumu sigortacıya bildirir.
Sigortacısözleşmenin süresi içinde, rizikonun gerçekleşmesi veya mevcut durumun ağırlaşmasıihtimalini ya da sözleşmede riziko ağırlaşmasıolarak kabul edilebilecek olayların varlığınıöğrendiği takdirde, bu tarihten itibaren bir ay içinde sözleşmeyi feshedebilir veya prim farkıisteyebilir. Farkın on gün içinde kabul edilmemesi hâlinde sözleşme feshedilmişsayılır. Meğer ki, rizikonun artmasına, sigortacının menfaatiyle ilişkili bir husus ya da sigortacının sorumlu olduğu bir olay veya insanîbir görevin yerine getirilmesi sebep olmasın.
Sigortacı, rizikonun gerçekleşmesinden önce, sigorta ettirenin beyan yükümlülüğünükasıtlıolarak ihlal ettiğini öğrenince, birinci fıkraya göre sözleşmeyi feshetse bile, değişikliğin meydana geldiği sigorta dönemine ait prime hak kazanır.
Rizikonun gerçekleşmesinden sonra sigorta ettirenin ihmali belirlendiği ve değişikliklere ilişkin beyan yükümlülüğünün ihlal edildiği saptandığıtakdirde, söz konusu ihlal tazminat miktarına ya da rizikonun gerçekleşmesine etki edebilecek nitelikte ise, ihmalin derecesine göre, tazminattan indirim yapılır. Sigorta ettirenin kastıhâlinde ise meydana gelen değişiklik ile gerçekleşen riziko arasında bağlantıvarsa, sigortacısözleşmeyi feshedebilir; bu durumda sigorta tazminatıödenmez. Bağlantıyoksa, sigortacıödenen primle ödenmesi gereken prim arasındaki oranıdikkate alarak sigorta tazminatınıöder.
Sigortacı, rizikonun gerçekleşmesinden önce, sigorta ettirenin beyan yükümlülüğünükasıtlıolarak ihlal ettiğini öğrenince, sözleşmeyi feshetse bile, değişikliğin meydana geldiği sigorta dönemine ait prime hak kazanır.
Sigortacıya tanınan feshin bildirim süresi veya feshin hüküm ifade etmesi için verilen süre içinde, yapılan değişiklikle bağlantılıolarak rizikonun gerçekleşmesi hâlinde, sigorta tazminatıödenen primle ödenmesi gereken prim arasındaki oran dikkate alınarak hesaplanır.
C.4. Sigorta Ettirenin ve Sigortalının Durumu
Sigorta ettirenin bilgisine ve davranışına hukuki sonuçbağlanan durumlarda, sigortadan haberi olmasışartıile sigortalının bilgisi ve davranışıda dikkate alınır.
C.5. Tebliğve İhbarlar
Sigortalının ve sigorta ettirenin bildirimleri, sigorta şirketinin merkezine veya sigorta sözleşmesi yapan ya da yapılmasına aracılık eden acenteye yapılır.
Sigortacının bildirimleri de sigortalıya karşıyapılacaksa sigortalının, sigorta ettirene karşıyapılacaksa sigorta ettirenin son bildirilen adresine noter eliyle veya taahhütlümektupla yapılır.
Taraflara imza karşılığıelden verilen mektup veya telgrafla yapılan bildirimler de taahhütlümektup hükmündedir.
Güvenli elektronik imza kullanılarak elektronik ortamda yapılan ve sigortacıya, sigortalıya ve sigorta ettirene ulaştığıkanıtlanabilen bildirimler de geçerli sayılır.
C.6. Sigorta Sözleşmesinin Son Bulması
Sigorta sözleşmesi; poliçede tanımlanan mesleki faaliyete son verilmesi, sigortacının iflası, sözleşmenin feshi ve sözleşmeden cayılma hâllerinde son bulur.
Mevzuattan kaynaklanan özel hükümler saklıkalmak kaydıyla sözleşmenin son bulmasıdurumunda işlemeyen günlere ait prim sigorta ettirene iade olunur.
C.7. Özel Fesih Nedenleri
Sigorta ettiren, sigortacının sorumluluğu başlamadan önce, kararlaştırılmışprimin yarısınıödeyerek sözleşmeden cayabilir.
Sigortacının, konkordato ilan etmesi, ilgili sigorta dalına ilişkin ruhsatının iptal edilmesi veya sözleşme yapma yetkisinin kaldırılmasıgibi hâllerde; sigorta ettiren, bu olgularıöğrendiği tarihten itibaren bir ay içinde sigorta sözleşmesini feshedebilir.
Sigorta ettiren, aciz hâline düşen veya hakkında yapılan takip semeresiz kalan sigortacıdan, taahhüdünün yerine getirileceğine ilişkin teminat isteyebilir. Bu istemden itibaren bir hafta içinde teminat verilmemişise sigorta ettiren sözleşmeyi feshedebilir.
C.8. Ticari ve Mesleki Sırların SaklıTutulması
Sigortacıve sigortacıadına hareket edenler bu sözleşmenin yapılmasıdolayısıyla sigortalıya ve sigorta ettirene ilişkin öğreneceği sırların saklıtutulmamasından doğacak zararlardan sorumludur.
C.9. Zamanaşımı
Sigorta sözleşmesinden doğan bütün istemler, alacağın muaccel olduğu tarihten başlayarak iki yıl ve sigorta tazminatına ilişkin istemler her hâlde rizikonun gerçekleştiği tarihten itibaren on yıl geçmekle zamanaşımına uğrar.
C.10. Klozlar ve Özel Şartlar
Bu genel şartların eki niteliğindeki klozlar genel şartlara göre özel düzenlemeler içerebilir. Taraflar, sigorta ettiren ve sigortalının aleyhine olmamak üzere özel şartlar kararlaştırabilir.
KLOZLAR
MESLEKİSORUMLULUK SİGORTASI GENEL ŞARTLARI HEKİM MESLEKİ SORUMLULUK SİGORTASI KLOZU
I. Kapsam
Mesleki Sorumluluk SigortasıGenel Şartlarına bağlıolarak verilen bu kloz ile sigortacı, sözleşmedeki şartlara tabi olmak kaydıile sigortalının poliçede konusu belirlenmişmesleki faaliyeti ifa ederken neden olduğu zarar dolayısıyla ödemek zorunda kaldığıveya kalacağıtazminat tutarlarıile kararlaştırılmışsa yargılama giderleri ve avukatlık ücretlerini poliçede yazılılimitler dahilinde temin eder.
Her tür manevi tazminat talepleri, poliçede belirlenen teminat limitlerinin içinde kalmak ve bu teminat limitinin en fazla yarısıyla sınırlıolmak kaydıyla teminat kapsamındadır. Sigortacının, teminat verdiği dönem içinde karşılaştığıtüm taleplerle ilgili sorumluluğu poliçede belirtilen tazminat limitini aşamaz.
II. Teminat Dışında Kalan Tazminat Talepleri
Mesleki Sorumluluk SigortasıGenel Şartları’nın “A.3. Teminat Dışında Kalan Haller”maddesinde yer alan düzenlemeler saklıkalmak kaydıyla;
1. Ruhsatlıbir sağlık kurum veya kuruluşunda ve acil haller dışında yapılmadığıve usulünce yetki verilmişbir anestezi uzmanıgözetimi altında olmadığısürece, dişhekimleri ve cerrahlar tarafından genel anestezi uygulanmasından kaynaklanan tazminat talepleri,
2. İlk yardım ve acil müdahale hariçolmak üzere, meslekten geçici yasaklanılan dönem içinde verilen her tür tedavi ve sağlık hizmetlerinden kaynaklanan tazminat talepleri,
3. İlk yardım veya acil yardım hizmetlerinin sunulduğu yerlerde, yeterli ve gerekli ekipman ile teçhizatın sigortalının kişisel kusuru ile bulundurulmamasından kaynaklanan tazminat talepleri,
4. Tıbbi amaçlıkullanım dışında, radyoaktif, zehirli, patlayıcıveya herhangi bir patlayıcınükleer bileşim veya bunun nükleer bir parçasının tehlikeli özellikleri sebebiyle talep edilen tazminat talepleri,
5. Tıbbi amaçlıkullanım dışında, diethylstibesterol (DES), dioxin, urea formaldehyde, asbest, asbestli ürünler veya asbest içeren ürünlerin kullanımından kaynaklanan her tür hastalık (kanser dahil) veya asbestten kaynaklanan bütün tazminat talepleri,
teminat dışındadır.
III. Ek Sözleşme ile Teminat Altına Alınabilecek Tazminat Talepleri ve Ödemeler
Manevi tazminata ilişkin düzenleme haricinde Mesleki Sorumluluk SigortasıGenel Şartları’nın “A.4. Aksine Sözleşme Yoksa Teminat Dışında Kalan Haller, Tazminat Talepleri ve Ödemeler”maddesi saklıkalmak kaydıyla;
1. Genetik mühendisliği uygulamalarından kaynaklanan tazminat talepleri,
2. Her türlüdeney veya araştırmalardan doğan tazminat talepleri,
3. Her tür kan bankasıfaaliyeti neticesinde doğrudan veya dolaylıolarak meydana gelen tazminat talepleri,
4. Tanıveya tedavi amacıolmaksızın yapılan bütün tıbbi müdahaleler ile plastik cerrahların güzelleştirme amaçlıyaptıklarıher tür estetik ameliyattan kaynaklanan tazminat talepleri,
5. Üremeye yardımcı(kısırlık tedavisi) ya da üremeyi önleyici (kısırlaştırıcıtedavi) her tür sağlık hizmetinden kaynaklanan tazminat talepleri,
6. Sigortalının fiillerinden sorumlu olduğu kişilerin kasıtlıhareketlerinden kaynaklanabilecek tazminat talepleri,
7. AIDS veya onun patojenleri ya da hepatit A, B veya C’ye bağlıolabilecek yahut onlardan kaynaklanan veya onların katkılarıile oluşan her türlüzarar ile bunların sonucu ortaya çıkan ruhsal rahatsızlıklara bağlıtazminat talepleri,
8. İnsan ve hayvan organları, kanları, hücreleri, her türlüifrazatı, türevleri, genleri, biosentez ve ilgili mamüllerin denenmesi, değiştirilmesi, elde edilmesi, kazanılması, hazırlanması, işlenmesi, elden geçirilmesi, dağıtımı, depolanması, ikame edilmesi, kullanılmasından kaynaklanan tazminat talepleri,
9. Sigortalıya, bir sağlık kurumunda yönetici veya işletici olmasınedeniyle yöneltilen tazminat talepleri,
aksine sözleşme yoksa teminat dışındadır.