Medimagazin logo

Hekimlerin kötülüğü üzerine

Prof. Dr. Adil Polat, Akademik Akıl'da kaleme aldığı yazısında, 'hekimlik' ve 'kötülük' kavramlarını masaya yatırdı.
Kaynak: MEDİMAGAZİN
Hekimlerin kötülüğü üzerine
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

MEDİMAGAZİN - Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hamidiye Tıp Fakültesi Kalp ve Damar Cerrahisi ABD Öğretim Üyesi Prof. Dr. Adil Polat, Akademik Akıl'da "Hekimlerin Kötülüğü Üzerine" başlıklı bir yazı kaleme aldı.

Prof. Dr. Polat, yazısında çeşitli önermelerle kişinin kötülük yapma durumu, hekimlik mesleği ve kötülük arasındaki ilişki, kötülüğün önlenmesi, ahlaki sorumluluk, genel geçer iyilik normları ve bilimsel gelişmelerin kötülük tanımına etkilerini ele aldı.

Yazıdan bazı bölümler şöyle:

Önerme-4-c-1). Hekimin, hekimlik mesleğinin niteliği nedeniyle kişilere kötülük yapabilme imkânları diğer kişilere göre daha fazladır. Bu nedenle, hekimlik mesleğinin esasları itibarıyla kötülüğün önlenmesi aktif bir süreci işaret etmelidir.

Önerme-5. Hekimlik mesleğinde kötülüğün tanımı mesleki referansla veya kişilerin uğradığı kötülük referansıyla yapılabilir.

Önerme-5-a). Hekimlik mesleği açısından kötülük, etik değerlerin başında gelen iyilik yapma önermesine ihtilaf ile olabileceği gibi, iyi olmak için gerekli çabanın gösterilmemesiyle de olur.

Önerme-5-a-1). Hekimin gerekli çabayı göstermekteki yetersizliği, kötü sonuçlar doğursa dahi, tek başına hekimi kötü yapmaz. Bu yetersizliğin niteliksel olarak değerlendirmesiyle kötülük anlaşılabilir.

Önerme-5-a-2). Hekim, gerekli çabayı kasıtlı bir şekilde göstermemişse, kötülükten birinci derece sorumludur ve bu onu kötü yapar.

Önerme-5-a-3). Hekim gerekli çabayı göstermek için gerekli donanıma veya imkânlara sahip değilse, sonuçta karşımıza çıkan kötülükten sorumlu olsa dahi kötü olmayacaktır. Burada iyi niyetle kötülüğü önlemeye çalıştığının ancak buna yetemediğinin ortaya konması gerekir.

Önerme-5-a-4). Hekimin kötülüğü hukuki sorumlulukla ilişkili bir durum değildir. Kötü olmayan bir hekim hukuki sorumluluğu olan bir durumda olabilir veya kötü bir hekim hukuki sorumluluktan kaçınabilir.

Önerme-6. Hekimlik mesleğinde kötülüğün ontolojik değeri vardır. Hekimlik, insanın fiziksel ve ruhsal var oluşunu tehdit eden kötülüklerle uğraşmaktadır.

...

Önerme-6-b-1). Kişilerin en aciz oldukları ve kendi otonomilerini korumak konusunda yetersiz oldukları konumda yapılan kötülükler gözümüze korkunç görünmektedir. Bu durumlarda, mağdurun kendini savunma ihtimali yoktur ve kötülük çare bekleyeceği yerden gelmektedir. Hekimin, benzer bir konumda olduğu düşünüldüğünde kötülük konusunda hassasiyetin önemi daha iyi anlaşılır.

Önerme-6-c). İnsanı tehdit eden durumlarla mücadele eden hekim, fayda sağladığı kişiden minnet veya saygı bekleyebilir. Bu beklenti onu kötü yapmaz.

Önerme-6-c-1). Beklentisi karşılanmayan hekim fayda sağladığı kişiye düşmanlık beslememelidir.

Önerme-6-c-2). Beklentisi karşılanmayan hekimin yaşayacağı hayal kırıklığı anlaşılabilir ancak haklı değildir. Eğer iyi olmak hedefiyle kişilere fayda sağlanmışsa, minnet veya takdir görmek beklenen bir sonuç olmamalıdır.

Önerme-6-c-3). Hekim, kişilerden minnet veya takdir beklentisiyle kötü duruma düşebilir. Buradaki kötü ikili bir anlamda kullanılmıştır. Birincisi, hekimin istenmeyen nahoş bir vaziyette kalmasıdır ki sosyal ilişkilerdeki görece durumu tanımlar. İkincisi yazımızın konusu olan kötülük anlamındadır; iyilik, özellikle ahlaki anlamda iyilik, herhangi bir karşılık beklememelidir; minnet ve takdir de beklenmemesi gereken karşılıklar arasındadır.

Önerme-6-c-3-1). Karşılık beklentisi olmaması hekimin ücretsiz hizmet vermesi anlamında kullanılmamıştır. Profesyonel hizmet karşılığında ücret alınması sosyal bir norm olarak binlerce yıldır uygulanmaktadır.

Önerme-6-c-4). Fayda gören kişinin hekime özgür iradesiyle bir takdir ve minnet borcu yoktur. Ancak bu durum hekime karşı kişiyi hali hazırda hak ettiği bir şeyi alan, bir nevi alacaklı tavrına sokmamalıdır. Hekimin kendini bu tür nahoş tavırdan koruması tabiidir.

Yazının tamamına ulaşmak için tıklayınız.

akademik akil
prof dr adil polat
hekim
kotuluk
Yorum (10)
kılavuz
melekmi̇ olalim şi̇mdi̇ bi̇z
11
Cevapla
yapay zeka
tam zamanında geliyor robotlar. hekimlere sunulan çalışma ortamı ve kısıtlı zamanda (5-10 dakkada bir hasta, hakaret, tehdit,kavga döğüş) peygamber sabrı isteniyor, ya da bildiğin robot davranışı, düğmesine bas çalışsın,bas dursun.bu tür yazılar yapay zeka öncülleri..
13
Cevapla
Devrimci Derviş
felsefi açıdan güzel bir çalışma. pratik kısımlarıyla ilgili fakültelerde eğitimler gelecek dönemlerde verilebilir.
Cevapla
Deli Dumrul
çözüm çok basit: vicdan - "süperego" ve iki cihanda da hesap verme şuuru aşılansın yeter. aksi durumda, hakim tarfalı karar verir, mühendis malzemeden çalar, bankacı zimmetine para geçirir, kolluk suç unsuru işler yapar. neticede denge bozulur ve olacak olanı da hiç kimse önleyemez.....
4
Cevapla
Köyün Delisi
hakeri hocanın"tıp hukuku"kitabını okuyun. ki, size köütülük yapanları yasal meşru olarak hakkınızı aramayı öğrenin. kötülüğe kötülük her kişinin, kötülüğe iyilik "er" kişinin harcı olup, "er" olmak cinsiyet değil yürek böbrek dalaq cigger sahibi olma işidir: çok kıymetli olup herkeste bulunmaz...
2
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir