• Hastane rolleri: Genel ve dal hastaneleri ile eğitim ve araştırma hastanelerine il dışından başvuru, yıllık ortalama poliklinik sayısı, yıllık ameliyat sayısı, özellik arz eden birimlerinin olması (yoğun bakım ünitesi, reanimasyon ünitesi, yanık ünitesi, diyaliz).
• Personel dağılımını etkileyecek ölçüde demografik, epidemiyolojik, coğrafi ve turizm kaynaklı değişiklikler olması,
• Hekime başvuru sıklığı,
• İllerin tıbbi cihaz ve fiziki mekân kapasitesi,
• Personel dağılımını etkileyecek ölçüde nüfus hareketleri ya da poliklinik sayısındaki farklılıklar,
• Ulaşım şartları, vardiya hizmetleri gibi etkenler,
• Sağlık bölge ve alt bölgeleri, güçlendirilmiş ilçe.
Sözleşmeli personel 16 bin civarında
4924 sayılı Kanun’a tabi sözleşmeli sağlık personeli hakkında mevzuata bakıldığında, söz konusu Kanunu ihtiyaçların ortaya, çıkardığı görülür. Bu Kanunun çıkarılmasındaki birinci ihtiyaç mecburi hizmet uygulamasına kamuoyundan oluşan tepkiler sonucu gönüllü ve ücret teşvikine dayalı atama modeline geçilmek istenmesi, ikinci ihtiyaç ise devlet memurlarının eş durumu ve benzeri tayin taleplerinden dolayı dengeli dağılımı sağlamaya müsait bir statü olmaması nedeniyle çakılı sözleşmeli modele geçiş uygulaması tercih edilmiştir. Bu istihdam yoluyla 16 bin civarında personel atanmış olup, uzman hekimlerde istenen başarı sağlanamamış, pratisyen hekimlerde kısmen, yardımcı sağlık personelinde de tamamen başarılı olunmuştur.
4924 sayılı Kanun’a göre istihdam edilecek sözleşmeli sağlık personeli pozisyonlarına Bakanlar Kurulu kararı ve birimler bazında alınan Maliye Bakanlığı vizesi doğrultusunda atama yapılmaktadır.
Atamalar uzman tabip, tabip, diş tabibi ve eczacılar için kurayla, diğerleri için merkezi sınavla yapılmaktadır.
Sözleşmeli personel alım sınavı Milli Eğitim Bakanlığınca 13 Aralık 2003 tarihinde gerçekleştirilmiş olup, sınavın geçerlilik süresi 2 yıl olduğundan geçerliliği kalmamıştır.
En son 2005 yılında alım yapılmış olup, son beş yılda atama yapılmamaktadır. Ancak devlet hizmeti yükümlüsü olup da 4924 sayılı Kanun’a tabi olarak atanmak isteyen tabip ve uzman tabipler atanabilmektedir.
Atama Nakil Yönetmeliği temel ilkeleri:
Ekonomik, sosyal ve kültürel şartlar ile ulaşım şartları yönünden benzerlik ve yakınlık gösteren illerin gruplandırılarak işlem yapılması; personelin hizmet bölgeleri ve grupları arasında, hizmet gerekleri de dikkate alınarak, adil ve dengeli dağılımın sağlanması; personel hareketlerinde hizmet puanının belirleyici olması; Personel dağılım cetvelinde belirlenen sayılardaki aktif çalışanların dikkate alınarak idarenin hizmet ihtiyacının karşılanması, aylıksız izin, askerlik ve geçici görev gibi nedenlerle aktif olmayan standartlara bu süre içerisinde atama yapılması; personelin başvuru tarihinde yürürlükte olan usul ve esaslar çerçevesinde işlem yapılması ilkelerini esas alır.
Kaynak: “Sağlık Bakanlığı Personel Planlaması ve İstihdama Yönelik Uygulamalar” konulu Sağlık Bakanlığı Personel Genel Müdür Yardımcısı Dr. Güven Bektemür’ün sunumu
08/11/2010