ANKARA - Sağlık hizmetlerinde hakkını arayan vatandaşların sayısı arttı. Sağlık Bakanlığından alınan bilgiye göre, hasta hakları birimlerinde başvuruda bulunan hasta ve hasta yakınlarının sorunları yerinde çözülmeye çalışılıyor, görüş ve önerileri alınıyor, şikâyet ettikleri konular hasta hakları kurullarında değerlendiriliyor.
Hasta hakları kültürünün oluşması ve vatandaşların bir sağlık kuruluşuna başvurduğundaki hak ve sorumluluklarını bilmesi için topluma ve yatan hastalara yönelik eğitimler düzenleyen Bakanlık, bu kapsamda 2010 yılında topluma yönelik yapılan eğitimde 2 milyon 90 bin 700 kişiye ulaştı.
2010 yılında yatan hastalara yönelik hasta hakları bilgilendirme kapsamında 2 milyon 899 bin 796 kişiye hak ve sorumlulukları anlatıldı. 2011 yılında yapılan topluma yönelik eğitimlerde 3 milyon 626 bin 263 kişiye ve yatan hastalardan da 4 milyon 21 bin 32 kişiye bilgilendirme yapıldı.
Sağlık çalışanlarına yönelik olarak düzenlenen eğitimlerde de 2010'da 349 bin 332 kişiye hasta hakları anlatıldı. 2011 yılında da bu eğitimlere devam edilerek 317 bin 412 sağlık çalışanının eğitimlere katılımı sağlandı.
DAHA ÇOK KİMLER HAKKINI ARIYOR?
Hasta hakları uygulamalarına ilişkin 2010 ve 2011 yılına ait Bakanlık verilerine göre, 2010 yılında hasta hakları birimlerine başvuran 125 bin 387 kişinin sorunu yerinde çözüldü. Yine 2010 yılında hasta hakları kurulunda görüşülen şikâyet ve önerilere ilişkin başvuruların sayısı 17 bin 299 oldu. 2011 yılında sorunları yerinde çözülen vatandaşların sayısı artarak 150 bin 76 oldu. 2011 yılında kurulda görüşülen dosya sayısı da artarak 29 bin 190'a çıktı.
2011 yılında kamu hastane ve ağız ve diş sağlığı merkezlerine 179 bin 266 başvuru yapıldı, bunlardan 150 bin 76'sı hasta hakları birimleri tarafından yerinde çözüldü. Hasta hakları kurullarında görüşülen 29 bin 190 başvurunun yüzde 57'si erkek başvuranlara ait.
2011 Yılında hasta hakları kurullarında görüşülen 29 bin 190 başvuruların yüzde 29'u 41 yaş ve üzerindeki kişilerce yapıldı. 2011 yılında hasta hakları kurullarında görüşülen başvurularda lise ve üniversite eğitim düzeyine sahip olanların oranı yüzde 34 olarak belirlendi.
EN ÇOK BAŞVURU POLİKLİNİK VE ACİL SERVİSLERE
Başvuranların meslek dağılımlarında yaklaşık olarak eşit paylar görüldü. Bunlar içinde kamu personeli, serbest meslek, ev hanımları ve işçilerin toplamı yüzde 65 olarak tespit edildi. Poliklinik hizmetlerinin, başvuru yapılan birimler arasında yüzde 42 ile en büyük paya sahip olduğu belirlendi. Acil servisler, başvuru sıralamasında en çok şikâyet edilen ikinci birim olarak dikkati çekti.
BAŞVURULARIN YÜZDE 61'İNDE ''İHLAL YOK'' KARARI ALINDI
Yapılan başvurular içinde ''hizmetten faydalanamama'' yüzde 46 ile ilk sırayı aldı. Kurullarda görüşülen başvurulardan yüzde 61'inde ''ihlal yok'', yüzde 12'sinde ''ihlal var'' kararı alındı. Kurulda görüşülen başvuruların yüzde 60'ının uzman hekim, hekim ve diş hekimlerine ait olduğu belirlendi.