Van'da meydana gelen depremlerin ardından bölgede görev yapan ve diğer illerden bölgeye gönderilen 112 Acil Sağlık ekipleri, içinde bulunulan şartlara rağmen vatandaşlara hizmet vermek için yoğun çaba sarf ediyor.
Vatandaşların yardım çağrılarına en hızlı şekilde cevap vermeye çalışan sağlık ekipleri, yoğun olarak gelen asılsız ihbar ve yanlış çağrılardan şikayetçi.
Van İl Ambulans Servisi Başhekimi Ferhan Aydemir, AA muhabirine yaptığı açıklamada, depremin ilk gününden bu yana ambulans servisini aksatmadan vermeye çalıştıklarını ifade etti.
-8 bin çağrıdan 7 bin 800'ü asılsız-
Yaşadıkları sorunların en büyüğünün asılsız ihbarlar olduğunu belirten Aydemir, ''Günde yaklaşık 8 bin çağrı alıyoruz. Bunların 7 bin 800'ü asılsız çıkıyor. Biz bütün ihbarları çok ciddiye alıyoruz. Hepsini tek tek değerlendiriyoruz. 'Asılsız mı, değil mi?' diye düşünmüyoruz. Bizim öncelikli hedefimiz hayat kurtarmak.'' dedi.
Aydemir, tüm ihbarları titizlikle değerlendirdiklerini kaydederek, şöyle devam etti:
''Biz önem arz ettiğini düşündüğümüz vakalara ambulans gönderiyoruz. Ancak ihbar asılsız çıktığında çok büyük sıkıntılar çekiyoruz. Çünkü aynı anda gerçekten ciddi ihbarlar da gelebiliyor. Kalp krizi veya trafik kazası gibi çok acil durumlarda ambulans olmadığından gönderemiyoruz. Bu işimizi çok ciddi manada aksatıyor.''
Depremin ilk günlerinde dahi çağrı merkezini arayıp dalga geçenlerin olduğunu dile getiren Aydemir, ''O zamanlar günde yaklaşık 10 bin çağrı alıyorduk. Hepsini değerlendiriyorduk. Ancak bunun 9 bini asılsız çıkıyordu.'' diye konuştu.
-''Hastam var gelin! Gelirken de yoğurt getirin!''-
112 Acil Servis hizmetinin alaya alınmaması gerektiğini dile getiren Aydemir, şunları söyledi:
''Bir vatandaşımız bir yoğurt için bile arayabiliyor. Telefonda şu muhabbet geçiyor: 'Hastam var gelin, gelirken de yoğurt getirin.' Bir başkası başka bir sipariş veriyor. Sabahın köründe, çocuklar kalkar kalkmaz 112'yi arayıp gülüyorlar. Çocukların yanı sıra muhabbet etmek için arayan o kadar çok ki. Depremden sonra bu daha da arttı. Çadır, kömür isteyenler, adres soranlar, sadece dalga geçmek ve konuşmak için arayanların sayısı arttı. Depremin hemen sonrasında bizi arayıp, dalga geçer gibi 'Ben göçük altındayım gelin kurtarın hadi' diyenler bile oldu.''
Aydemir, vatandaşlardan gerçekten ihtiyacı olanların acil sağlık hizmeti almasına engel olmamaları için duyarlı olmalarını beklediklerini belirterek ''112'yi bu kadar kötü kullanmayalım. Gerçek vakalara ulaşmamızı sağlayalım. Burada halkımızdan duyarlılık bekliyoruz. Gerçek vakaları kaçırdığımızda bir çok insanın canına mal olabiliyor'' şeklinde konuştu.