Medimagazin logo

Sabit döner sermayenin 2 katına çıkarılması pratikte ücretlere nasıl yansıyacak? Örneklerle anlatım!

Sağlık Bakanlığında Çalışan Hekimlerin Sabit Döner Sermayelerinin 2 Katına Çıkarılmasının Analizi
Sabit döner sermayenin 2 katına çıkarılması pratikte ücretlere nasıl yansıyacak? Örneklerle anlatım!
Kaynak: MEDİMAGAZİN
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

MEDİMAGAZİN-Geçtiğimiz hafta pratisyen ve uzman hekimlerin ücretlerinde artış ile ilgili önerge, kanun teklifi olarak kabul edildi. Bu süreçte gelen tepkiler nedeniyle düzenlemenin genişleteceği vurgulanarak söz konusu kanun teklifinin bütçe görüşmelerinden sonraya erteleneceği duyuruldu.

Kanun teklifinin akibeti beklenirken sözkonusu verilen önerge hekimlerle ilgili hangi değişikliği getiriyor.

Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde çalışan hekimlerin sabit döner sermayelerinin yaklaşık %100 artırılması pratikte ne anlama geliyor? İşte örnekleriyle anlatım:

1-Kamu hastaneleri aylık döner sermaye cirolarının en fazla %47,5’unu sağlık personeline belirlenen hesaplamalara göre dağıtabiliyor. Birçok hastanede ise bu oran genel de %40’ın üzerinde.

2-Bir Uzman Hekimin geliri Maaş, Sabit Döner Sermaye ve Ek Ödeme olmak üzere 3 ayrı kalemden oluşur. Maaş ve sabit döner sermayeyi her halükarda alır. Burada ek ödemenin nasıl alındığı ortaya konursa konu daha doğru anlaşılmış olacak. Her hekim her ay muayene ve işlemlerden elde etmiş olduğu puanlar üzerinden belirlenen hesaplamalara göre ek ödeme alır. Hesaplama sonucu ek ödeme miktarı sabit döner sermayeden yüksek ise aradaki fark hekime ödenir. Şayet ek ödeme miktarı sabit döner sermayeden düşük ise verilen sabit döner sermayeden bir kesinti yapılmaz.

Uzman Hekim Geliri:

Maaş + Sabit Döner sermaye + (Ek ödeme-Sabit Döner Sermaye)*

*Ek ödeme sabit döner sermayeden düşük ise formülasyonda sıfır baz alınır.

3-Ankara ilindeki 3 uzman hekim bilgisi esas alınarak yapılan analizde düzenlemenin nasıl bir sonuç doğurduğu aşağıdaki tablo da net bir şekilde görülüyor.

Mevcut Uygulamaya Göre Uzman Hekim Geliri

 

Kademe/

Derece

Maaş Net

Sabit Döner

Sermaye Net

Ek Ödeme

Net

Toplam Gelir

(Net)

Uzman Hekim-1

1/4

5.433

4.133

10.950

16.383

Uzman Hekim-2

1/4

5.433

4.133

5.840

11.273

Uzman Hekim-3

1/4

5.433

4.133

2.920

9.566

 

Yeni Düzenlemeye Göre Uzman Hekim Geliri

 

Kademe/

Derece

Maaş Net*

Sabit Döner

Sermaye Net*

Ek Ödeme

Net*

Toplam Gelir

(Net)

Uzman Hekim-1

1/4

5.433

8.427

10.950

16.383

Uzman Hekim-2

1/4

5.433

8.427

5.840

13.860

Uzman Hekim-3

1/4

5.433

8.427

2.920

13.860

 

*Vergi Dilimi %27 üzerinden hesaplanmıştır.

Mevcut Uygulamaya Göre Pratisyen Hekim Geliri

 

Kademe/Derece

Maaş Net

Sabit Döner Sermaye Net

Ek Ödeme Net

Toplam Gelir(Net)

Pratisyen Hekim-1

1/4

4.853

3.220

7.000

11.853

Pratisyen Hekim-2

1/4

4.853

3.220

3.500

8.353

Pratisyen Hekim-3

1/4

4.853

3.220

2.500

7.353

 

Yeni Düzenlemeye Göre Pratisyen Hekim Geliri

 

Kademe/Derece

Maaş Net*

Sabit Döner Sermaye Net*

Ek Ödeme Net*

Toplam Gelir(Net)

Pratisyen Hekim-1

1/4

4.853

6.440

7.000

11.853

Pratisyen Hekim-1

1/4

4.853

6.440

3.500

11.293

Pratisyen Hekim-1

1/4

4.853

6.440

2.500

11.293

*Vergi Dilimi %27 üzerinden hesaplanmıştır.

 

Pratisyen Hekim Geliri:

Maaş + Sabit Döner sermaye + (Ek ödeme-Sabit Döner Sermaye)**

**Ek ödeme sabit döner sermayeden düşük ise formülasyonda sıfır baz alınır.

 

Herhangi bir sebepten dolayı performansı düşük olan veya hastane kaynaklı düşük ek ödeme alan uzmanların toplam sabit geliri artarken performansı yüksek olan uzman hekime herhangi bir olumlu yansıması olmuyor. Ayrıca 1. madde de hastanelerin genelde aylık cirolarının %40’ından fazlasını sağlık personeline ek ödeme olarak dağıttığını ifade etmiştik.Yeni kanuni düzenlemede dağıtılabilecek olan üst sınır %47,5’tan %40’a indirilmesi ve mevcut yönetmeliğinde aynen devam etmesi durumunda, hastaneler eskiye göre daha düşük oranlarda ek ödeme dağıtacaktır. Bu da yüksek performans gösteren uzman hekimlerin ek ödeme miktarlarının düşmesine yol açacaktır. Ayrıca yüksek performans sergileyen hekimin performansında da eskiye nazaran düşüş olması da muhtemeldir.

4-Uzman hekimlerin rapor alma hususunda biraz daha rahat davranmalarına yol açabileceği düşünülse de diğer uzman hekimlerin iş yükünü artırması söz konusu olacağından bunun su istimali düşük bir risk olarak karşımıza çıkmaktadır. Sadece yasal izinlerini daha rahat kullanmalarına vesile olacaktır. 

5-Bu yeni düzenleme de sabit döner sermayeden daha fazla ek ödeme hak edişi gerçekleşen ameliyathane, yoğun bakım gibi özellikle birimlerde çalışan personelin de dağıtılabilir ek ödeme oranının en fazla %40 ile sınırlandırılarak düşürülmesi sonucunda ek ödemelerinin düşmesi ve dolayısıyla toplam gelirlerinin azalması söz konusudur.

6-Genel olarak bu yeni düzenleme de performansa dayalı ek ödeme sistematiğinin anlamlı düzeyde hekimleri teşvik edici özelliği ortadan kalkmıştır. Hekimlerin teşvik edilememesi durumunda kamunun özel sektör ile rekabeti olumsuz etkilenecektir. Ve kamunun sağlık hizmetlerindeki etkisi ve rolünün zayıflaması sonucu önümüzdeki süreçte sağlık sistemi için ciddi riskler ortaya çıkacak ve hastaların hekime ulaşımını zorlaştıracak bir durumla karşı karşıya gelinecektir.     

7-Önümüzdeki süreçte Bakanlık muhtemelen ek ödeme yönetmeliğini değiştirmek suretiyle hekim kadro-ünvan katsayılarında artış yaparak ek ödemenin dağılımını değiştirecektir.  Ve 6. madde de belirtilen riskleri minimalize ederek hekimler için teşvik aparatını canlı tutmaya çalışacaktır.

 

 

hekim zammı
sabit döner
Yorum (39)
Uğur
Ülkemde 40 bin Pratisyen hekim var, bunların maaşları uzman hekimlerin maaşı kadar değil ki? Uzman hekimlerin maaşı üzerinden vali maaşı kıyaslaması akla ziyandir.
28
Cevapla
ismail yetenek
yukardaki analizi okuduktan sonra yeni düzenlemelerin,doktorlar biraz daha özel sektöre ve yurtdışına kaçsın diyemi yapıldığını düşünmeye başlar insan.
31
Cevapla
dr.hesap uzmanı
Sabit denilen ödemenin (denge tazminatı yerine geçer) döner sermayeden değil merkezi bütçeden ödenmesi YENİ YAPILAN değişiklikle sağlandı ANCAK, MADDENİN SONUNDA EK ÖDEMEDEN MAHSUPLAŞMA YAPILACAKTIR İFADESİ SORUN OLUŞTURDU. Döner sermaye işin içine karıştırılmasaydı ve EN ÖNEMLİSİ ek ödemeden mahsuplaşma ifadesi olmasaydı hiç bir itiraz olmazdı.
25
Cevapla
Paraya Para Demeyen
Gözden kaçan nokta Sağlık-Sen son toplu sözleşmede hekim dışı sağlık çalışanın ek ödemesini %20 oranında arttırdı (az bile bu artış )ama orada ki hataları ve hekimelre atılan kazın sabit ek ödemenin merkezi bütçeden ödenmesi konusunda ısrarcı olmadılar.Bu neye sebep olacak 2022 Ocak tan itibaren hekim dışı sağlık çalışanlarının ek ödemesi 400-500 TL artarken hekimlerin en az 2-3 bin TL azalacak.(pasta sabit hekim dışı sağlık çalışanı sayısı fazla) Bu ne demek 1.tablodan hareket ederek yansıması; Uzman Hekim-1 13,383TL Uzman Hekim-2 9,566TL Uzman Hekim-3 9,566TL toplam gelir demek yani bu güne göre çok daha fazla hekimin maaş+sabit toplam gelirle yetinmesi bu düzenleme olsaydı bir anlamda mevcut durumu koruyacaktı.Ki üst sınır %40 olduğu için de hekimler bu gün aldıkları toplam ödemeyi almaya devam edeceklerdi.Yani şişirildiği gibi 5.000 TL artış falan zaten olmayacaktı.Düzenleme aslında hekimlerin büyük bir çoğunluğunu 13.860TL toplam gelirde toparlayan bir düzenleme idi şimdi malum siteler bu toplam gelirle hani çok sevdikleri karşılaştırmaları yapsınlar.Yıllardır hekimler 5.500TL maaş alıyor haberiniz var mı veya aynı hastanede aynı branşta sözleşmeli hekim x2 askeri hekim x3 maaş alıyor bu hakszılıklarıda dile getirin lütfen.Bana askeri hekim maaşını verin razıyım ve lütfen başka meslekle karşılaştırmayın.
40
Cevapla
cocolove destekçi
Bir maaş ve para haberi. Doktor yorumları ile yıkılır burası şimdi. Bir üstteki Omicron haberine veya alttaki diğer bilimsel habere kimseler yorum yapmaz ama. Cocolove'ı anıyorum.
11
Cevapla
Yorum Yaz
0/300