Kanserde paradigma değişikliği gerekiyor: Organ kökenli değil molekül kökenli isimlendirme

Metastatik kanserlerin ölüm oranındaki büyük etkisi göz önüne alındığında, tedavi gelişmelerinin kanser sınıflandırmalarından moleküler bazlı sınıflandırmalara geçilmesi durumunda daha efektif hale geleceği belirtildi.

MEDİMAGAZİN - Metastatik kanserleri kaynak organlarına göre sınıflandırmanın geleneksel yolu, insanların kendilerine yardımcı olabilecek ilaçlara erişimini engelliyor. Nature'de yayımlanan bir yorumda konuyla ilgili şunlar ifade edildi:

Geçtiğimiz yüzyıl boyunca, kanserli insanların tedavisine yönelik iki ana yaklaşım - cerrahi ve radyasyon - tümörün vücudun neresinde olduğuna odaklanmıştır. Bu durum tıbbi onkologların ve diğer sağlık hizmeti sağlayıcılarının, düzenleyici kurumların, sigorta şirketlerinin, ilaç firmalarının - ve hastaların - kanserleri tümörün kaynaklandığı organa göre sınıflandırmasına yol açmıştır. Ancak kanserlerin bu şekilde sınıflandırılması ile tedavileri yönlendirmek için tümör ve bağışıklık hücrelerinin moleküler profilini kullanan hassas onkolojideki gelişmeler arasında giderek artan bir kopukluk var.

Organ kökenli sınıflandırma nedeniyle hastalık türü için klinik çalışmalar yürütüldü

Örneğin on yıldan uzun bir süre önce, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki araştırmacılar bir klinik çalışmada nivolumab ilacının kanserli bazı bireyler için sonuçları iyileştirebileceğini göstermiştir. Melanomdan böbrek kanserine kadar farklı kanser 'türlerine' (geleneksel olarak tanımlandığı şekliyle) sahip kişilerin dahil edildiği denemede, nivolumab bazı kişilerin tümörlerini %30'dan fazla küçülttü, ancak diğerlerinin tümörleri üzerinde çok az etkisi oldu veya hiç etkisi olmadı.

Nivolumab PD1'i hedef alır. Bu, kanser hücrelerinin bağışıklık sisteminin saldırısından kaçmasına yardımcı olan PD-L1 adlı bir proteinin reseptörüdür. Tümörleri değerlendirilebilen 236 deneme katılımcısından 49'u tedaviye olumlu yanıt vermiştir. Temel belirleyici, tümör hücrelerinin yüksek seviyelerde PD-L1 eksprese edip etmediğiydi.

Mantıklı bir sonraki adım, kanserin hangi organdan kaynaklandığına bakılmaksızın, PD-L1'i güçlü bir şekilde ifade eden metastatik tümörleri olan kişilerde nivolumab ve diğer PD1 inhibitörlerinin etkilerini test eden klinik çalışmalar yürütmek olabilirdi. Ancak kanserlerin meme, böbrek, akciğer ve benzeri şekilde sınıflandırılması nedeniyle, araştırmacılar her bir hastalık türü için sırayla klinik çalışmalar yürütmek zorunda kaldı.

Milyonlarca insan ilaca erişemedi

Yaklaşık on yıl boyunca, yüksek düzeyde PD-L1 eksprese eden tümörlere sahip milyonlarca insan, hasta olduklarında kendi kanser türleri için henüz denemeler yapılmadığından ilgili ilaçlara erişemedi. PD-L1 eksprese eden belirli meme veya jinekolojik kanserleri olanlar PD1 inhibitörlerine erişmek için 7-10 yıl beklemek zorunda kaldı.

Son on yılda klinik deneylerde test edilen ilaçların çoğunda benzer bir hikaye yaşandı. Bunlar arasında meme kanseri genleri BRCA1 ve BRCA2'de mutasyon taşıyan tümör hücrelerini öldüren PARP inhibitörleri de bulunmaktadır. Bu mutasyonların artık sadece meme kanserlerinde değil, geleneksel olarak tanımlandığı şekliyle birden fazla tümör 'tipinde' meydana geldiği bilinmektedir.

Moleküler bazlı sınıflandırmalara geçilmeli

Metastatik kanserler (kaynaklandıkları organın ötesine yayılmış olanlar) kanser ölümlerinin yaklaşık %67-90'ını oluşturmaktadır ve neredeyse her zaman sistemik olarak, yani kan dolaşımına giren ilaçlarla tedavi edilmektedir. Metastatik kanseri olan kişilerin tedavilerini iyileştirmek için, toplumun acilen organ bazlı kanser sınıflandırmalarından moleküler bazlı sınıflandırmalara geçmesi gerekmektedir. Bu da tıbbi onkolojinin yapılandırılma, yürütülme ve öğretilme biçiminde köklü değişiklikler gerektirecektir.

Makalenin tamamına ulaşmak için tıklayınız.

kanser