Medimagazin logo

Hekimler için kritik gün: Özlük haklarını düzenleyen kanun teklifi ile ilgili TBMM Genel Kurulunda bugünkü görüşmeler başladı

TBMM Genel Kurulu'nda 'Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi' görüşmeleri bugün başladı.
Hekimler için kritik gün: Özlük haklarını düzenleyen kanun teklifi ile ilgili TBMM Genel Kurulunda bugünkü görüşmeler başladı
Abone Ol:
Medimagazin google abone ol

MEDİMAGAZİN-Bir taraftan hekimler yurt genelinde Kanun görüşmelerini protesto etmek için iş bırakma eylemi yaparken, kanun teklifindeki maddelerin Aralık ayındaki kanun teklifinin daha gerisinde kazanımlar sağlanması hekim kamuoyu tarafından eleştiriliyor.

Kanun teklifi önce Sağlık Komisyonunda daha sonra da esas komisyon olarak Plan Bütçe Komisyonunda görüşülmüş ve komisyon raporları TBMM Başkanlığına ulaşmıştı. 17 maddeden oluşan kanun teklifi 2 bölümde Genel Kurulda görüşülecek.

Kanunun tüm maddeleri Genel Kurulundan geçinceye kadar görüşmelerin tüm notları CANLI olarak bu sayfada yer alacaktır. Verilen önergeler, değişen maddeler, kabul edilen maddelerin hepsi burada olacak.

 

Medimagazin'i Yeni Twitter hesabından takip etmek için TIKLAYINIZ

CANLI YAYIN: GENEL KURUL GÖRÜŞMELERİ:

21:30 YASA TASARISI TBMM GENEL KURULUNDAN GEÇTİ

 

18:27-8. madde görüşülerek kabul edildi, 9. madde görüşülüyor.

18:05- İkinci kısımın tamamıyla ilgili görüşmeler bitti. Tek tek maddelerin görüşülmesine başlandı. 8. Madde üzerinde verilen önergeler görüşülmeye başlandı.

17:13-7 Maddeden oluşan birinci bölümün görüşmeleri tamamlandı. Diğer 7 maddeyi içeren 2. bölümün maddelerine geçildi. Ak Parti grubu tarafından verilen Önerge kabul edildi. 

Önerge ile 7. Madde değişti. Değişiklik şu şekilde oldu:

ÖNCEKİ MADDE 

MADDE 7- 14/4/1982 tarihli ve 2659 sayılı Adli Tıp Kurumu ile İlgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. "Bu fıkra uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme net tutarı, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon unvanı itibarıyla belirlenmiş olan ek ödeme net tutarından az olamaz ve bu kapsamda söz konusu ek 9 uncu maddeye göre belirlenen ek ödeme tutan bu fıkralar uyarınca döner sermaye gelirlerinden yapılacak ek ödemeden mahsup edilmek üzere merkezi yönetim bütçesinden karşılanır."

ÖNERGEYLE KABUL EDİLEN MADDE

MADDE 7- 14/4/1982 tarihli ve 2659 sayılı Adli Tıp Kurumu ile ilgili Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan "görevli personele" ibaresi "görevli memur ve sözleşmeli personele" şeklinde, ikinci fıkrasının (i) bendinde yer alan "% 200'ünü" ibaresi "%215'ini" şeklinde, (j) bendinde yer alan "%150'sini" ibaresi "%200'ünü" şeklinde değiştirilmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş ve mevcut ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

"Sözleşmeli olarak istihdam edilen personele yapılacak ek ödemenin tutarı ise, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara yapılacak ek ödeme hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek ek ödeme üst sınırını geçemez."

"Bu fıkra uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme net tutarı, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon unvanı itibarıyla belirlenmiş olan ek ödeme net tutarından az olamaz ve bu kapsamda söz konusu ek 9 uncu maddeye göre belirlenen ek ödeme tutarı döner sermaye gelirlerinden yapılacak ek ödemeden mahsup edilmek üzere merkezi yönetim bütçesinden karşılanır."

 

17:03-İsmail Güneş (Ak Parti): Bu maddede verdiğimiz önergeyle buradaki personelin tavan göstergelerini yükselterek daha fazla ek ödeme almasını sağlıyoruz. abii, bizim uzun süredir üzerinde durduğumuz sabit döner sermayenin genel bütçeye aktarılması hepimizin hedefiydi, bu kanun teklifiyle bunu sağlıyoruz. Dolayısıyla da bir uzman hekimin diyelim ki 7.500 lira maaşı, artı, 6-7 bin lira sabit döner sermayesi varsa bundan sonra maaşı aşağı yukarı 13-14 bin lira civarında olacaktır. Ve diğer taraftan, burada bir hemşire de aşağı yukarı 8-9 bin lira maaşa ulaşacaktır. Burada tabii ki muhalefetin dile getirdiği "Mahsuplaşmadan dolayı burada siz vermiyorsunuz." diyor, bunu aşmak için de biz şöyle yapıyoruz arkadaşlar: Burada tavan ek göstergelerini yükseltiyoruz ve dolayısıyla da bir uzman hekimin önceden brüt 38 bin olan ek ödeme tavanını 46 bine yükseltiyoruz, burada aşağı yukarı yaklaşık uzmanlara da 6 bin lira civarında bir iyileştirme yapıyoruz ve diğer tarafta da yardımcı sağlık personeline de hemşirelere de aşağı yukarı 1.000-1.500 lira civarında iyileştirme yapıyoruz. "Yahu, siz bu tavanları yükseltseniz bile bu tavanlara ulaşan yok." diyebilirsiniz. Bunu da şöyle yapıyoruz arkadaşlar: Burada biz, bir kere, artık döner sermaye dağıtımında hastane bazlı sistemden vazgeçiyoruz ve tamamen Bakanlık bazlı sisteme geçiyoruz. Burada aynı hizmeti üreten 2 hekim farklı hastanelerde çalıştığı için eskiden farklı döner sermaye alıyordu, bunu hemen hemen ortadan kaldırıyoruz. Diğer taraftan da döner sermayeden eskiden yaklaşık 12 milyar TL gibi bir para dağıtılırken şimdi bunu aşağı yukarı 10 milyar daha artıracağız ve böylece, dağıtılan para miktarı arttığı için, insanların tavana ulaşması daha kolay olacaktır.

Burada önemli bir olay da şu: Burada, tabii ki "Az hasta bakan veya kendisi istediği hâlde hasta bakamayan doktorlarımızın durumu ne olacak?" derseniz, inşallah Sağlık Bakanlığımız bir yönetmelik çıkaracak, onları da mağdur etmeyeceğiz. Aşağı yukarı buradaki hedef şu: En azından bu 14 bin lira maaşın üzerine aşağı yukarı 6-7 bin lira daha bir ek performans alabilecek; dolayısıyla da buradan hem hemşirelerimiz hem doktorlarımız, herkes yararlanacaktır diye ben ümit ediyorum.


 

16:52-TBMM Genel Kurulunda bugünkü (16 Haziran)görüşmeler  tekrar görüşmeler başladı. 7 maddeyle ilgili önergeler konuşuluyor.

16 HAZİRAN

 

00:51: 7 .maddenin görüşmeleri sürerken toplantı yeter sayısı bulunamadı ve Genel Kurul 16 Haziran Perşembe saat 14:00 da tekrar toplanmak üzere kapatıldı. Genel Kurulla ilgili görüşmeleri toplantı başladığında tekrar buradan takip edebilirsiniz.

00:42-Toplantı yeter sayısı olmadığı için birleşime 5 dakika ara verildi.

23:58: İlk 5 madde kabul edildi, 6. madde üzerindeki önergeler görüşülüyor.

23:52: 5. Madde üzerindeki önergeler görüşülüyor.

23:27-Ömer Faruk Gergerlioğlu: Bu yıl 3 binden fazla doktorun yurtdışına çıkacağı tahmin ediliyor. Hekimlerin alacağı ücretler emekliliğe yansımıyor. Hekimler emekli olmaya cesaret edemiyor. Sağlık çalışanları arasında ayrım yapılıyor.

23:21- Mustafa Adıgüzel (CHP) Sağlık Bakanımız da bu andı içti. Hekimlik andı derki, meslektaşlarıma hakettiği saygıyı göstereceğime and içerim der. Bu hükümetin doktora saygısı yok. Ölüye de saygısı yok, son 2 yılın ölüm istatistikleri açıklanmadı.

23:16: 4. Madde üzerindeki önergeler görüşülüyor.

22:34: 3. Madde üzerindeki önergeler görüşülüyor.

22:26: 2. Madde üzerindeki önergeler görüşülüyor.

21:47-1. Maddenin görüşülmesine başlandı. Maddeyle ilgili 3 önerge bulunuyor.

21:30- Ali Şeker (CHP): Bu teklifin içerisinde aile hekimlerine herhangi bir maddi iyileştirme yok. Aile hekimleri herhangi bir apartman dairesinde değil, aynı daha önce sağlık ocakları gibi kendilerine tahsis edilmiş kamu binalarında bu görevleri yapmalılar ve bu yönde mutlaka bir düzenleme yapmak gerekiyor.

21,5 milyar lirayı biz bu sene şehir hastanelerine vereceğiz ama "Hekimlere verecek para yok." diyoruz; kamu-özel işbirliklerine veriyoruz ama "Hekimlere verecek para yok." diyoruz.


 

21:14-Serpil Kemalbey Pekgözegü (HDP): Savaş bir halk sağlığı sorunudur. Cezaevinde gazeteciler var. Yasa bütün sağlık çalışanlarını kapsamıyor.

21:09- Sefer Aycan (MHP): 

Şimdi, yasanın diğer maddeleri, özellikle 3, 4 ve 6'ncı, 7'nci maddeleri ise kamu hastanelerinde çalışanların, üniversite hastanelerinde çalışanların ve adli tıp kurumunda çalışanların ek ödemeleriyle ilgili düzenlemeleri içermektedir. Burada sabit ödemenin merkezî bütçeden yapılmış olması olumlu bir durumdur. Şöyle ki böylece iller arasındaki ve sağlık kuruluşları arasındaki fark kalkacaktır ve her sağlık kuruluşunda çalışan kişi mutlaka sabit bir şekilde döner sermayeden ek bir ödeme alacaktır. "Sabit" diye nitelendirilen bu miktar az çok tartışılabilir tabii ki ama en azından iller arasındaki ve sağlık kuruluşları arasındaki farkı kaldırmak ve bunu merkezî bütçeden vermek bir güvencedir; bunu doğru buluyoruz. Ama ek ödeme limitlerinin arttırılması ve buna bağlı olarak da... Tabii ki herkes farklı döner sermayeden yararlanıyor, farklı miktarlarda yararlanıyor ve bu her kuruluşa veya branşa göre de değişiyor; sabitlemek veya standardize etmek de zor. Şimdi, bunun olumlu etkiler yaratacağını bekliyoruz ama bir gerçek var, Türkiye'deki hastanelerde bir sıkıntı var; özellikle uzman hekimlerde, bazı branşlarda ayrılmalar oluyor. Esas bunu konuşmak lazım. Yani sadece eline geçen maaşı arttırmak veya bunun miktarını arttırmak yetmez, çalışma şartları veya özlük haklarıyla ilgili sorunları düzeltmek lazım.

Şimdi, piyasa şartlarına baktığınız zaman, bir hekimin kamuda aldığı ücret veya muayene ücreti ile özel hastanelerdeki muayene ücretleri arasında çok ciddi farklar vardır ve bununla rekabet etmek de hakikaten zor ve bu yüzden ayrılmalar oluyor. Tabii, bu ayrılmalar sadece hekimin eline geçen parayla da alakalı değil, iş yüküyle de alakalıdır. Kamuda çalışan hekimleri ve üniversite hastanesinde çalışan hekimleri desteklemek ve teşvik etmek de lazım. Burada bir sorun var aslında; hekimler arasında bazı hekimlerin muayenehane açması, bazılarının muayenehanesinin olmaması önemli bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Burada bir tutarsızlık var; bazı illerde mahkemeler mahkemeye başvuran hekimlere muayenehane açma hakkı verirken bazı illerde vermemektedir; bu da hekimler arasında farklılıklara sebep olmaktadır. Bir kısım hekim muayenehanede çalışmakta -özellikle öğretim üyeleri- veya bazı hekimler kamuda kayıt dışı çalışmaktadır. Bu da çalışma yapmayan hekimlerin iş yükünü arttırmaktır. Bunu önlemek açısından buna bir standart ve düzenleme getirmek lazım; ya, tamamen hiçbirisi muayenehanede çalışmasın ya da serbest bırakmak gerekir. Bu aradaki, huzursuzluğa ve karmaşaya sebep olmakta, muayenehanesi olmayan hekimlerin ise iş yükünü artırmaktadır ve bu iş yükünden dolayı da yıpranmalar veya terk etmeler de artmaktadır; buna mutlaka bir düzenleme yapmak gerekiyor.

Bir diğer düzenleme ise, üniversitedeki öğretim üyeleri için de bir düzenleme yapmak gerekiyor. Performansı sadece hasta bakmaya endekslediğimizde -öğretim üyesinin esas işi aslında eğitim ve araştırmadır- bu, eğitim ve araştırmayı aksatmaktadır. Sadece muayene yapmak ve girişim yapmaya ek ödeme yaparsanız, eğitim faaliyetleri aksamakta ve bundan uzaklaşılmaktadır veya yıpranmalara sebep olmakta, öğretim üyesi istifaları şeklinde karşımıza bir sorun çıkmaktadır. Buna da bir müdahale etmek gerekiyor ve bu eğitimi önemsiyorsak, eğitim kurumlarının devamlılığını önemsiyorsak -ki çok önemli, geleceğimiz açısından bu çok önemlidir- üniversiteden veya eğitim araştırma hastanelerinden istifaları önlemek için de buna yönelik düzenleme yapmak gerekliliğini düşünüyoruz. Bu, işleyişi de artıracaktır.

Bir diğer sorun, tabii ki fiyatlar çok arttı. Özellikle kamu hastanelerinin ve üniversite hastanelerinin sağlık hizmetlerini finanse eden SGK'nin bunu gözden geçirmesi gerekir, SUT fiyatlarının yeniden düzenlenmesi, bir artış yapılması da önemlidir. Bu, aynı zamanda dönere olan girdiyi artıracaktır ve döner sermaye üzerindeki yükü azalttığımızda, özellikle nöbet ücretlerini ve maaşları döner sermaye dışından genel bütçeye aktardığımızda döner sermayenin yükü azalacak ve döner sermayeden alınan cari harcamalar daha da rahat yapılacaktır. O zaman hastanelerdeki malzeme bulamama sıkıntısının da önüne geçmiş oluruz ve hastanelerin işleyişini de kolaylaştırırız diye düşünüyorum. Bunları yaptığımız zaman hastanelerdeki işleyiş daha rahatlayacak ve daha iyi sağlık hizmeti alınması da sağlanmış olacaktır diye düşünüyorum.

20:50-İlk 7 maddeyi kapsayan 1. Bölüm üzerindeki görüşmeler başladı.

20:20- Birleşime 20 dakika ara verildi, aradan sonra maddelerin görüşülmesine başlanacak.

Cevdet Bingöl (Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı: 

Maliyetlerine baktığımız zaman, hekim aylıklarında emeklilikte yapılan iyileştirmenin bütçeye yıllık maliyeti 817 milyon TL. Çalışanlarla ilgili yapılan düzenlemelerin bütçemize yıllık maliyeti 10 milyar 638 milyon TL. İkisini topladığınızda... Bir de 10 bin TL'nin altında hastanelere borcu olanların bu borçları da siliniyor biliyorsunuz. Onu da dâhil ederseniz yıllık 12 milyar Türk lirasına yakın bir maliyetten bahsediyoruz.

Diğer taraftan, mahsuplaşmayla ilgili bilgi istendi. Aralık ayında gelen teklifte hekim dışı sağlık çalışanlarıyla ilgili bir düzenleme yoktu. Bu teklifte hepsinin, tüm sağlık çalışanlarının tavanları artırılmaktadır. Hekim ve hekim dışı sağlık personeline 209 sayılı Kanun'a göre performansa dayalı ek ödeme yapılmaktadır. Bu ödemenin kanunla belirlenen sabit bir kısmı ise her ay aylıklarıyla birlikte peşin ödenmektedir. Bu sabit ödeme, personelin çalışıp çalışmadığına veya ilgili ayda performans üretip üretmediğine bakılmaksızın ödenmektedir. İlgili ay sonunda ise, ödenen bu sabit ödeme, personelin o ay için hesaplanan performansa dayalı ek ödemesinden mahsup edilmektedir.

Bu yasayla, ek ödeme yapamayan hastane kalmamış olacaktır; bu da önemli. Doktorun tercihinden bağımsız bir şekilde hastanedeki koşullardan dolayı performans gösteremeyenler, dolayısıyla, performans ücreti alamayanlar da bu şekilde ücret almış olacaklardır; tüm hastanelerimiz bu imkandan, hastane bazlı dağıtım sisteminden yararlanmış olacaklardır.

20:00: Kanunla ilgili milletvekillerinin soruları alınıyor.

19:47: Toplantı yeter sayısı olmadığı için birleşime 5 dakika ara verildi.

19:30 Aylin Cesur (İyi Parti): İnandırmaya çalıştığınız kişiler tıp fakültesi mezunu hekimler. O yüzden kanunun geri çekin. Bu teklifle performans sistemi daha da güçleniyor.  Her sene gönderdiğimiz hekim sayısı Ankara Tıp, Hacettepe, Çapa'nın toplamı kadar. Bakın, geçen sene 1.361 doktorumuz gitmiş. Son on yılda yüzde 2.586 oranında artmış bu gidişler ve 2022'nin ilk beş ayında 945 doktor gitmiş.

19:18- Gamze Akkuş İlgezdi (CHP)

Canınızı emanet ettiğiniz insanların aklıyla alay ediyorsunuz. Aralıktaki teklifin sağlık çalışanlarına fazla olduğunu düşündünüz. Getirilen bu yasa tüm sağlık çalışanlarını içermelidir, çünkü sağlık bir ekip işidir. Neden hekimlerin temel maaşlarında yüksek artış yapmıyorsunuz? hekimler yurt dışına gidiyor, buna bir dur demeliyiz.

Evet, bugün getirdiğiniz teklif aralık ayında sunduğunuz tekliften çok daha geride. Neden mi? Biraz önce sayın vekil burada kendi de aktardı ama tablo öyle değil. Bu düzenlemede pratisyen hekim emekli aylığındaki artış 3.050 lira iken aralık ayında bugün 1.600 liraya, uzman hekim emekli aylığındaki artışın 3.400 liradan 2.100 liraya düştüğünü görüyoruz. Ayrıca, yine, aralık ayında pratisyen hekimlerin ek ödemesi yeni düzenlemede 9 bin liradan 5 bine gerilemiş durumda. Biz buradan şunu anlıyoruz ki aralıktaki teklifin sağlık çalışanlarına fazla olduğunu düşündünüz yani "Sağlıkta çalışanlara bu fazla." dediniz.

Yine bu teklifte mesai dışı çalışma teşvik ediliyor, emeklilerle ilgili düzenlemede de eşitlik söz konusu değil. Getirilen yasal düzenleme yalnızca hekim ve diş hekimlerini ve bu kesimin emeklilerini ifade ediliyor, onlara yönelik. Dolayısıyla, getirdiğiniz bu yasa eşitlik ilkesine aykırıdır, tüm sağlık çalışanlarını içermelidir çünkü sağlık bir ekip işidir.

5'nci maddede ek ödeme inceleme heyetleri oluşturmuşsunuz ancak denetim yetkisi olan bu heyetlerin kimlerden oluştuğu belli değil, bu da bir soru işareti.

6'ncı maddede performansa dayalı ek ödeme ön plana çıkarılmış; bu da üniversite hocaları arasında gelir getiren ve getirmeyen olarak bir ayrıştırmaya vesile oluyor çünkü klinisyen olmayan hocalar adına kayda değer bir artış olmuyor bu tabloda. Bu durum da tıp fakültelerinde eğitimin daha geri gitmesi, daha kötü olmasına vesile olacaktır ve hizmet sunumunu da ön plana çıkaracaktır, bu da büyük bir risktir.

Bugün hekimler haklarını alamadığı için yurt dışına gittiğini görüyoruz. 2022'de henüz ilk beş ayda bine yakın doktor yurt dışına çıkmış, 2012'de bu rakam 59'du sadece. Sayenizde bugün binlerce hekim yaşattıklarınızdan dolayı gidiyor. Şimdi, siz söyleyin, bu tablo karşısında neden susuyorsunuz? Yıl sonu 2 bine yakın hekim yurt dışına gidecek, biz de bu teklifi alkışlayacağız. Bunu mu bekliyorsunuz, merak ediyorum. Hayır arkadaşlar, buna "Dur!" demeliyiz. Bu gelen teklifi geri çekmeli, muhatabı olan sendikalar, sivil toplum kuruluşlarıyla yeniden değerlendirmeliyiz.
 

19:17- Kanun teklifinin tümüne yönelik görüşeler bitti, kişisel konuşmalara yer verildi.

19:07- İsmail Tamer (Ak Parti)

Biz emeklilerimizle ilgili, onların 17 bin katsayısı, özellikle uzmanlarda 26 bine ve yine pratisyenlerde, tabiplerde 13 bin katsayılı göstergeyi de 20 bine yükselterek onlara iyileştirmeler sağladık. Bir uzman tabip, emekli tabip bundan önce 10.864 lira maaş alıyordu, bugün getirdiğimiz bu iyileştirmeyle 2.119 lira artışla 12.983 lira bir artışla bunu sağlıyor. Pratisyen hekimlerimiz, tabiplerimiz 11.570 rakamına yükseliyor, 9.922'den. Diğerleri de yine uzmanlar, dul ve yetimlerle ilgili 9.800'e yükseliyor.

Tabii, burada en önemli madde, madde 3'te getiriyoruz. Buradaki madde 3'te getirdiğimiz oran, işte, uzmanlarımızın, tabiplerimizin, doktorlarımızın ve tüm hastane çalışanlarımızın -hani, "Yok." diyordunuz ya, o hastane çalışanlarının- hepsine bir iyileştirme getiriyoruz. Bu nedir?Bundan önceki dönemde sabit ücret döner sermayeden karşılanıyordu, şimdi getirdiğimiz sistemle bu sabit ücreti genel bütçeye aktarıyoruz ve döner sermayedeki olacak olan o rakam duruyor. Birisi mahsuplaşmayla ilgili bir şey söyledi, burada mahsuplaşma var -bakın, altını çiziyorum- "Yok." dediniz, var.

Biz burada tavanı yükseltiyoruz...aynı şekilde de Maliye Bakanlığından alacağımız ek bütçeyle de sistemi daha da kuvvetlendiriyoruz ve uzmanlarımızın.....tabiplerimizin eline yeteri şekilde, onları memnun edecek bir şekilde maaşlarını artırmış oluyoruz; en önemli hadiselerden biri bu.

5'inci maddede; evet, borçları olan, hastaneye borcu olan, sağlık sisteminden yararlanamayıp borçları olanların... Önceki rakam, benim teklif ettiğim rakam 5 bin TL'ydi; altı silinsin demiştim, terkin edilsin demiştim ama Komisyonda, Plan ve Bütçe Komisyonunda bu seviyeyi 10 bine çıkarttı

Aynı şekilde Sağlık Bakanlığına yaptığımız iyileştirmeler üniversite hastanelerine yapılıyor, Adli Tıp Kurumuna yapılıyor.

Biliyorsunuz, diş hekimleri ve eczacıların Sağlık Bakanlığına başlamaları bir kurayla oluyor. Bu kurada iyileştirmeler getiriyoruz.

Bir başka şey; mecburi hizmetten sonra eğer orada kalmak istemeyen özellikle doğudaki ilçelerimiz için... Burada kalmak isteyen uzmanlara da sözleşmeli bir sistem getiriyoruz ki onların da orada kalmalarını sağlamak için. Yine, sözleşmeli personeli 22 binden 27 bine çıkarıyoruz ki bunlara daha rahat bir şekilde fırsat verelim diye. Aile hekimlerine eğitim verecek olan hocalarımızı da bu sistemden yararlandırmaya çalışıyoruz.

Sağlık Bakanlığının merkezî bütçe... Sağlık Bakanlığında merkezde çalışanların bütçesini de yine genel bütçeye aktarıyoruz

18:45-Mehmet Bekaroğlu (CHP)

Sağlık sorunlar yumağı oldu. Aralık ayındaki teklif şu andaki teklifin 3 katıydı. Bu kanun kime ne verdi diye konuşmadığım insan kalmadı, kimse bir şey net olarak söyleyemiyor. Şehir hastanelerine 20 milyar ayrılmış ama bunun yıl sonuna kadar 60 milyar lira olması bekleniyor, kurdan dolayı. Yani para var ama kime vereceğiniz önemli. 

Daha sonra ne getiriyor değerli arkadaşlarım? Daha sonra uzman hekimlere, hekimlere, diş hekimlerine emekliliğe yansıyacak şekilde bir zammı -zam diyelim buna- ek ödeme şeklinde veriyorlar. Niye ek ödeme şeklinde veriyorlar? Ya, bir devlet vatandaşına hile yapar mı arkadaşlar? Hile yapıyor. Yani şeye yansımasın; böyle bir şey olmaz ama böyle yapılıyor. Nedense yurttaşa bu şekilde bakıyor bu hükûmet, bu devlet; neyse bilemiyorum. Şimdi, bu düzenlemeyle uzman hekimlere gelen para, emekliliğine yansıyacak para 2.100 lira arkadaşlar, pratisyenlere 1.600 lira, diş hekimlerine de 1.600 lira civarında. Peki, diğer sağlık çalışanlarına, eczacıya, hemşireye, yardımcı personele, veterinere; bunlara bir şey yok. Bu kanun teklifi her şeyden evvel, gerçekten çalışma barışını bozacak, hekimlerin arasına, sağlık çalışanları arasına nifak sokacak bir düzenleme.

Yine, ek ödeme şeklinde bir düzenleme var ve hekimlere, uzman hekimlere, diş hekimlerine, pratisyenlere, hemşirelere ve sağlık teknisyenlerinin maaşlarına bir fazlalık geliyor. Bu ödeme de Sağlık Bakanlığı bütçesinden yapılacak. Ne kadar geliyor? Pratisyen hekime 1.500 lira, diş hekimine 1.500 lira, uzman hekime 1.700 lira, hemşireye ve diğer personele 360 lira, sağlık teknisyenlerine 270 lira arkadaşlar. Bu da doğru mu, yanlış mı tartışılabilir. Niye? Mahsuplaşma diye bir şey var burada. Nedir bu mahsuplaşma diye sordum, kimse doğru dürüst bir şey söylemedi. Burada, Sağlık Bakan Yardımcısı, işte Komisyonda iktidar partisinin Komisyon üyesi arkadaşlar, hiç kimse bir şey söylemedi; teklif sahibi filan bir şey söylemedi. Nedir mahsuplaşma?

Bakan, koca Bakan bugün aynen ambülans şoförü işinde yaptığı gibi koca Bakan çıkıyor, böyle bir sosyal medyada paylaşım yapıyor değerli arkadaşlarım. Bugün ne yaptı? Ambülans şoförünü yanına çağırdı, dedi ki: "Hastayı iki buçuk saat... -paylaşımda öyle yazıyor- Sohbet ettik. Ambülans şoförünü çağırdım, sohbet ettik." Ama bir de algı operasyonu yapıyor koca Bakan, Türkiye Cumhuriyeti'nin Bakanı algı operasyonu yapıyor, diyor ki: "Hastayı bıraktıktan iki buçuk saat sonra Sağlık Bakanlığına gelmesinden başlayarak ne olduğu konusunda sohbet ettik." Bakana bakın, Sayın Bakanın yaptığı şeye bakın.

18:22-Necdet İpekyüz (HDP): 1 Aralıkta Sağlık Bakanı 'müjde' diye twit paylaştı. 5 parti düzenleme yaptı. Ama kanun geri çekildi. Aralıktan bu yana hayat daha da pahalılaştı. Ancak o gün getirdiğiniz yasa tasarısından daha da geri bir yasa getiriyorsunuz. Neden yasada sadece hekim ve diş hekimi var, hemşire yok eczacı yok, diğer sağlık çalışanları yok. Şu an sağlık yöneticilerinin hiç birinde liyakat yok. Aralıktaki yasayı neden çektiniz dedik? 'İkna edemediğimiz kesimler vardı' dediler. İkna etmeniz gereken hekimlerdir, eczacılardır, hemşirelerdik, sağlık çalışanlarıdır. Bu yasa temel ücretlerde bir düzenleme yapmıyor, performans ve ek ödemeyi besliyor. 

Aralıkta dediler ki: Hekimler emekli oluyor, hiçbirinin emekliliğine performanstan, döner sermayeden aldığı para yansımıyor -ben de yıllarca hekimlik yaptım, hiçbiri yansımıyor- düzenleme oldu, bizler hepimiz destekledik yani diğer ekibin de dâhil olmasını... Ya, biz orada 17 bini 40 bine çıkarttık, 13 bini 33 bine çıkarttık; şimdi, 17 bini 26 bine düşürmüşüz. Ya, dolar düşse anlarım, yakıt düşse anlarım, altın düşse anlarım, yaşam koşulları düzelse anlarım. Hayat pahalı, şu anda hekimler, sağlık çalışanları, yoksulluğun altında yaşıyor; bir kısmı açlık sınırında yaşıyor.

18:03- Mustafa Kalaycı (MHP): Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifinde 5434 sayılı Kanun'a tabi tabip, diş tabibi, uzman tabip ve uzman diş tabiplerinin ilave ödemeye dair gösterge rakamları artırılarak emekli aylıklarında iyileştirme yapılmaktadır. Tabiplerimizin emekli aylıklarının iyileştirmesi ve kamuda çalışmalarının özendirilmesi amaçlanmaktadır. Buna göre, ilave ödeme için uzman tabiplerin 17 bin olan gösterge rakamı 26 bine, tabipler ve diş tabipleri için 13 bin olan gösterge rakamı 20 bine yükseltilmektedir. Ayrıca, 5510 sayılı Kanun'un 4/C statüsünde olan tabip ve uzman tabiplerin de ilave ödemeden yararlanması düzenlenmektedir.

Sağlık çalışanlarının ek ödeme tavan oranları artırılmaktadır. Döner sermaye gelirlerinden yapılan ek ödeme tavan oranları eğitim görevlisi ile uzman tabip kadrosundaki profesör ve doçentlerde yüzde 950'ye, uzman tabiplerde yüzde 850'ye, tabiplerde ve uzman eczacılarda yüzde 650'ye, hastane müdürü ve eczacılarda yüzde 305'e ve diğer sağlık çalışanlarında yüzde 225'e yükseltilmektedir. Personele dağıtılabilecek ek ödeme tutarı belirlenirken sağlık kurum ve kuruluşlarının tek tek tahakkukları ya da gelirleri yerine Sağlık Bakanlığı döner sermaye gelirleri ile Sosyal Güvenlik Kurumundan elde edilen tüm kaynaklar ve diğer nakit kaynakların toplamının esas alınması sağlanmaktadır. Ayrıca, bu düzenlemeyle tüm sağlık tesislerini kapsayacak şekilde ek ödeme dağıtılmasına imkân tanınmaktadır. Bugüne kadar döner sermayeden yapılan sabit ek ödemelerin merkezi yönetim bütçesinden ödenmesi yönünde düzenleme yapılmaktadır. Ek ödemeyle ilgili düzenlemeler tıp ve diş hekimliği fakülteleri ile sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinde çalışan sağlık personelini de kapsamaktadır. Adli tıp kurumunda görev yapan personelin sabit ek ödemelerinin de merkezi yönetim bütçesinden karşılanması öngörülmektedir. Ayrıca, eğitim, aile sağlık merkezi ve eğitim, aile hekimliği birimlerinde görev yapan öğretim üyelerine de ek ödeme verme imkânı sağlanmaktadır.

17:40 -Kanunun tamamı hakkında görüşmelerine başlandı. Daha sonra tek tek maddelerin görüşülmesine başlanacak.

Ahat Andican (İyi Parti): Dağ fare doğurdu. Aralıkta ilk tasarıda getirilen maaş düzenlemelerinin 3'te 1'i veriliyor. Kamuda çalışan hekimlerin neredeyse tamamı yoksulluk sınırının altında maaş alıyor. 

İlk teklifte, pratisyen doktorların emekli maaşlarında 4 bin 710 lira, uzmanlarda ise 5 bin 415 lira iyileşme yapılmaktaydı. Önümüzdeki teklifte ise pratisyenler için 1648 TL, uzmanlar için ise 2 bin 119 TL teklif edilmektedir. Yani yasa teklifindeki rakamların yaklaşık üçte birine indirilmiştir. Sayın Nebati'nin ifadesiyle, Türk lirası dibe vurduğu için ve bu ülkede artık iki para birimi kullanıldığı için bu konuyu bir de dolar cinsinden gündeme getirmek istiyorum. İlk teklifi kabul ettiğimizde dolar 12 liraydı, şimdi 17 lira; bu durumda, pratisyenlere aralıkta önerilen toplam rakam 392 dolarken şimdi 97 dolar önerilmektedir yani dörtte bir; uzmanlar için önerilen ise 451 dolar iken şimdi 124 dolar, yine dörtte bire yakın. Bu, emekli maaşları için yapılan sözde iyileştirme, ek ödeneklerde yapılan iyileştirme ise birkaç yüz lirayı geçmiyor. Şimdi Sayın Bakan'a sormak istiyorum: Bu mudur, pandeminin ön cephesinde fedakarane mücadele eden, Mecliste alkışlattığınız doktorlara verdiğiniz kıymet? Teklifle, dağ fare doğurdu; tam bir fiyasko, tam bir aldatmaca, tam bir göz boyama.

Sayın Bakana bir soru yönetmek istiyorum: Sağlık Bakanlığında ayda 60 bin lira para maaş alan görevli var mıdır? Var mıdır? Evet, vardır. İl sağlık müdürü atanan bir profesör bu maaşı alır, doçentse 52 bin lira, uzmansa 40 bin lira, pratisyen hekimse 29 bin 800 lira alır. Bir de sağlık müdürlüğü başkanlığı diye bir kadro var, bu kadrolara atanan profesörler, doçentler 49 bin lira, uzmanlar 39 bin lira, pratisyenler ise 30 bin lira civarında maaş alıyor. Liste başkan yardımcıları, başhekimler filan diye uzayıp gidiyor; zamanımız yok, onun için ayrıntıya girmeyeceğim. En ilginci de hekim olmayan başkan ve başkan yardımcıları; hekim olmayan başkan ve başkan yardımcıları. Bu kadrolara doktor olmayan, herhangi bir meslekten yani yeni mezun bile olsa şahıslar atanabiliyor. Bunlara ödenen aylık ücret 21 bin 643 TL yani bu ülkede üniversite profesörlerine ödenen 18 bin liralık maaşın üzerinde. Daha da ilginci, bu kadrolara, AKP'nin il teşkilatlarında görev alan partililerin atanıyor olması.

Değerli milletvekilleri, bugün ülkemizden dış dünyaya çok ciddi sayılarda hekim ve hemşire göçü başlamıştır. Bunun nedeni AKP iktidarının dünyadaki gelişmeleri doğru okuyamamasıdır. Başta Almanya olmak üzere batı dünyası, son on yıl içerisinde yaşanan pandemilerden gerekli dersi çıkarmış ve sağlık sektörünü stratejik bir sektör olarak tanımlamıştır. Bir süredir nitelikli sağlık çalışanlarına kapılarını açmış durumdadırlar. Böylece 600 bin, 700 bin, 1 milyon euroya yetiştireceği bir doktor yerine ayda 5-6 bin euro vererek doktorları ithal etmektedir ve böylece altyapılarını güçlendirmektedir. Peki, neden dış dünyaya bir hekim göçü yaşanıyor? Arkadaşlar, biraz önce konuştuk; yoksulluk sınırları altında yaşatan maaşlar ve özlük hakları konusu önemli bir faktördür, on yıl öncesinin siyasal söylemleriyle başlayıp bugün artık neredeyse sıradan bir gerçeklik hâline, pandemi hâline dönüşen sağlıkta şiddet olayı bir faktördür. 

17:26-Özgür Özel (CHP): Doktorun ve diş hekiminin emekliliğini düzenlerken diğer sağlık çalışanlarının emekliliğinde iyileştirme getirmiyor. Bu çalışma barışını bozacaktır. O yüzden Anayasaya aykırıdır.

Aralıkta getirilen düzenleme pratisyene 3100 verirken şu naki yasa 1200 Tl veriyor. Uzmana daha önceki teklif 4000 verirken bu yasa  2050Tl veriyor.

17:20- Kanun teklifiyle ilgili Anayasaya uygunluğuyla ilgili usul tartışmaları yaşanıyor.

CHP Vekili Dr. Habip Eksik: Madde 2'de sadece kamudaki hekimlere değişiklik yapılmış ancak diğer sağlık çalışanlarının olmaması eşitlik ilkesine aykırıdır.

Ak Parti Vekili Yılmaz Tunç: Sadece hekimlerle ilgili emeklilikte düzenleme getirdiği doğrudur. Diğer sağlık personeli ile ilgili ise 3600 ek gösterge konusunda çalışmalarımız devam ediyor.

16:031-CHP Grubunun İçtüzük'ün 19’uncu maddesine göre verilen önerisi görüşülüyor.

16:03-HDP Grubunun İçtüzük'ün 19’uncu maddesine göre verilen önerisi görüşülüyor.

15:37-İYİ Parti Grubunun İçtüzük'ün 19’uncu maddesine göre verilen önerisi görüşülüyor.

14:30-Genel Kurulda gündem dışı konuşmalar yapılıyor, henüz kanun maddelerinin görüşülmesine başlanmadı.

 

 

KABUL EDİLEN MADDELER:

 

14 MADDENİN TAMAMINA ULAŞMAK İÇİN TIKLAYINIZ

 

 

 


 

tbmm
genel kurul
Yorum (77)
doktor mu dr.
sonuna kadar artık!....
7
Cevapla
ali çantabey
5000 tl var mı yok mu? bilen varsa lütfen yazsın..
3
Cevapla
Sağlık Bakanı ve Milletvekillerinin Dikkatine
aralık2021'de kabul edilip çekilen teklifte ilgili "ek 84.maddenin beşinci fıkrası" kaldırılmıştı. bugün meclise sunulan teklifte bu 5.fıkra yürürlükten kaldırılmadığından çalışan emekliler ek ödeme alamayacak. umarız, sağlık bakanımız ve mi̇lletveki̇lleri̇ bu durumu fark edi̇p düzelti̇rler...
24
Cevapla
Murat kosanoğlu
@ali çantabey var üstelik rakam 10.000 tlye çıkarıldı.5.madde gss üzerine
4
Cevapla
bi ihtimal
tabip ve diş tabiplerinin ek ödemesinin mahsup edilmemesi deniyor yanlış mı anladım acaba ?
4
Cevapla
Yorum Yaz
0/300

Bu haberler de ilginizi çekebilir