Kurum bütçesi ile ilgili TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunum yapan Gül, kurum ve bütçe büyüklükleri hakkında bilgi verdi.
Kurum faaliyetleri hakkında da bilgi sunan Gül, kurumun şikayet inceleme görevi kapsamında, itirazen şikayet başvurularını inceleyerek sonuçlandırdığını anımsattı.
Gül, kuruma, 2008 yılında 5 bin 592, 2009 yılında 2 bin 954, 2010 yılı 30 Eylül tarihine kadar ise 3 bin 74 şikayet yapıldığını bildirerek, bu sayının yıl sonuna kadar 4 bin civarında olmasının beklendiğini ifade etti. Gül, yapılan düzenlemelerle hızlı ve etkin işleyen bir şikayet inceleme sistemi kurulduğunu belirtti.
Kamu alımları alanındaki usulsüzlük, yolsuzluk ve israfın önüne geçilebilmesinin ön şartının saydamlığın sağlanması olduğunu vurgulayan Gül, ihale işlemlerinin etkin ve hızlı bir şekilde yürütülmesi, işlem maliyetlerinin azaltılması, ihalelere katılımın ve rekabetin artırılması, bu suretle ihale sürecindeki olası usulsüzlük ve yolsuzlukların büyük ölçüde ortadan kaldırılabilmesinin en etkin yollarından birisinin de elektronik ihalenin hayata geçirilmesi olduğunu söyledi.
Gül, yapılan araştırmaların, elektronik ihaleye geçilmesiyle alıma taraf olan kamu kurumları ile isteklilerin yıllık kamu alımları tutarının yüzde 20'sine varan oranda tasarruf sağlandığını gösterdiğini dile getirdi.
İlgili kanunla elektronik ihalenin altyapısı oluşturularak Elektronik Kamu Alımları Platformu kurulması görevinin kurumlarına verildiğini anımsatan Gül, bu kapsamda ''e-ihale'' projesinin hayata geçirilebilmesi için iş planı hazırlandığını, gerekli teknolojik altyapının kurulması ve yazılımlarının geliştirilmesi için çalışmalara başlandığını bildirdi.
Çalışmalar sonucunda oluşturulan Elektronik Kamu Alımları Platformu'nun (EKAP) 1 Eylül 2010 tarihi itibarıyla devreye alındığını söyleyen Gül, 1 Eylül tarihi itibarıyla en uzun ihale süresinin 40 günden 28 güne indirildiğini anlattı.
Kamu İhale Kurumu Başkanı Gül, ihale dokümanı EKAP üzerinden ücretsiz indirilebildiği için isteklilerin ihale dokümanını görmek için idareye gelmeleri gereğinin ortadan kalktığını söyledi.
''ELEKTRONİK İMZA İLE DOKÜMAN İNDİRİLEBİLECEK''
Hasan Gül, şöyle devam etti:
''EKAP'ın 1 Aralık 2010 tarihi itibarıyla devreye alınacak ikinci aşamasında ise istekliler ihale dokümanını elektronik imza kullanarak indirebileceklerdir. Ayrıca, idareler, isteklilerin Gelir İdaresi Başkanlığı sistemi üzerinden vergi borcu, bilanço ve gelir tablosu bilgileri, SGK sistemi üzerinden ise prim borcu bilgisi sorgulayabileceği için isteklilerden belge talep edilmeyecektir.
EKAP'nın 1 Mart 2011 tarihi itibarıyla devreye alınacak üçüncü aşamasında ise pilot sektör olarak belirlenen tıbbi cihaz alımları için elektronik teklif ve elektronik teklif değerlendirme aşamaları da dahil olmak üzere bütün ihale işlemleri kağıtsız ortamda yapılmaya başlanacaktır.
Sonraki aşamalarda ise elektronik teklif tüm sektörlere yaygınlaştırılacak. Tüm satın alma kalemleri sayısallaştırılacak, elektronik katalog kullanılacak, şikayet başvuruları ve sözleşme yönetimi elektronik ortamda yapılacak, elektronik eksiltme uygulanacak, dinamik satın alma sistemi kurulacak ve akreditasyon-sertifikasyon sistemi oluşturulacaktır.''
Gül, EKAP'ın kullanımında yaşanabilecek sorunların çözümüne yönelik olarak Türkiye'nin her yerinden ulaşılabilecek EKAP çağrı merkezi 444 0 545 (KİK) oluşturulduğunu, EKAP'ın kullanımına ilişkin yardım videoları hazırlandığını ifade etti.