İnsan beyninin inceliklerini ortaya çıkarmak: Yeni atlas göz kamaştırıcı detayları ortaya çıkarıyor

Bilim insanları, Yenilikçi Nöroteknolojilerin Geliştirilmesi Yoluyla Beyin Araştırmaları (BRAIN) girişiminin bir parçası olarak, 3 binden fazla beyin hücresi türünün benzeri görülmemiş ayrıntılı bir görünümünü sunan çığır açıcı bir 'beyin atlası' tanıttı. Hükümet tarafından finanse edilen 3 milyar dolarlık bu proje, insan beynini anlamak ve haritalamak için araçlar ve teknolojiler geliştirmeyi amaçlayarak duyguların, düşüncelerin, anıların ve hastalıkların karmaşıklığına dair önemli bilgiler sağlıyor

MEDİMAGAZİN - İnsan beynini anlamaya yönelik muazzam bir adım atan bilim insanları, 3.000'den fazla beyin hücresi türünün ayrıntılı bir kataloğunu açıkladı. Bu çaba, insan beyninin haritasını çıkarmaya ve anlamaya yardımcı olacak araçlar ve teknolojiler geliştirmek için 3 milyar dolarla finanse edilen önemli bir çaba olan BRAIN girişiminin bir parçası. Çeşitli dergilerde 21 makaleye yayılan sonuçlar, bu karmaşık organ için bir ilk parça listesi sağlayarak beynin gizemini çözmeye başlıyor.

Allen Beyin Bilimi Enstitüsü'nde nörobilimci olan Ed Lein, beynin her bir parçasının bütün bir organ kadar karmaşık olduğunu vurguladı.

Yeni çalışmaların sağladığı kapsamlı açıklama, beyin hastalıklarının deşifre edilmesi için hayati önem taşıyan beynin ayrıntılı bir düzeyde anlaşılması için çok önem taşıyor. Çalışmalar, insan beynindeki hücre tiplerinin diğer primat beyinlerindekilere benzer olduğunu ortaya koyuyor ve bu hücrelerin kombinasyonunun ve birkaç yüz genin aktivitesinin insanın bilişsel yetenekleri için çok önemli olduğunu gösteriyor.

Nörolojiklik bozuklukların nedenleri daha iyi anlaşılacak

Makalelerde ayrıca bu tekniklerin insan beyninin zaman içinde nasıl geliştiği, yetişkin beyinlerinin birbirlerinden nasıl farklılaştığı ve gelişmekte olan beynin otizm ve şizofreni gibi karmaşık bozukluklara nasıl yatkın hale geldiği gibi konularda nasıl kullanılabileceğine dair bir bakış sunuluyor.

Beynin ayrıntılı haritalanması ve anlaşılması, çeşitli nörolojik durumların ve bozuklukların anlaşılması ve potansiyel olarak hafifletilmesinin yolunu açabilir.

Bugüne kadarki en ayrıntılı taslak

İnsan beyni, 86 milyar nöron ve yaklaşık eşit sayıda glial hücreden oluşan karmaşık yapısıyla, üzerinde çalışılması gereken çok geniş ve ürkütücü bir organdır. On yıl önce duyurulan BRAIN girişimi, farklı hücre tiplerini aktif genler de dahil olmak üzere kesin moleküler özelliklerine göre sınıflandırmak için yeni geliştirilen yeteneği kullanarak sınıflandırma şemasını geliştirmiştir.

Mevcut bulgular nihai sayı olmamakla birlikte, bugüne kadarki en ayrıntılı taslağı temsil etmektedir. Bilim insanları ayrıca bu hücrelerin nasıl bağlantılı olduğunu, işlevlerini, beyin geliştikçe nasıl evrimleştiklerini ve nörolojik hastalıklar sırasında neler olduğunu araştırıyor.

Parkinson ve Alzheimer hastalığı olan bireylerin beyinlerini inceleyen projeler devam etmektedir, çünkü bu bozuklukların başlangıcı ve kesin mekanizmaları büyük ölçüde gizemini koruyor.

Beynin karmaşık yapısı çözülüyor

Bugüne kadar 1.300'den fazla projeye fon sağlayan BRAIN girişimi, her karmaşıklık katmanı yeni sorular ortaya çıkardığı için teorik olarak hiç bitmeyecek bilimsel arayışlardan biridir. Daha spesifik sorular sormak için kataloglamanın ötesine geçmeye hevesli olan bilim insanları bile kendilerini halihazırda keşfedilenler karşısında hayretler içinde buldular.

Ruh sağlığı ve nörolojik bozuklukların ele alınmasındaki aciliyete rağmen, yeni beyin atlası gibi çalışmalardan elde edilen ayrıntılı bilgiler kritik önem taşıyor.

Ulusal Ruh Sağlığı Enstitüsü'nün eski direktörlerinden Thomas Insel, beyinle ilgili yeni verilerden duyduğu heyecanı dile getirerek, çok küçük ayrıntılara odaklanmak gibi görünse de karmaşıklığı anlamanın çok önemli olduğunu kabul etti.

Atlas, Science dergisinde yayımlandı.

beyin